Gilbert Ryle − A sti cum si a sti ca
Gilbert Ryle − A sti cum si a sti ca
Preambul
În acest text încerc sa înfaþisez o parte din
comportamentul logic al câtorva concepte ale intelectului[1], asa cum apar
acestea atunci când caracterizam activitaţi teoretice sau practice drept
inteligente, înţelepte, judicioase, abile etc. Doctrina prevalenta (derivând
din teoria platonica a naturii tripartite a sufletului) susþine urmatoarele:
(1) ca Intelectul este o facultate speciala, a carei exercitare
consta în acele acte interioare specifice care sunt numite acte de gândire;
anume, operaþiile în cadrul carora sunt considerate judecaþile;
(2) ca activitaţile practice îsi merita titlul de
"inteligente", "abile" si asa mai departe, doar întrucât
ele sunt însoţite de asemenea acte interioare de considerare a judecaþilor (fiind
în special vorba de judecaţi "regulative"). Ceea ce înseamna ca a
face ceva nu reprezinta niciodata, în sine, o exercitare a intelectului, ci
este, cel mult, un proces introdus
si întrucâtva
ghidat de an anume act ulterior de teoretizare (Se presupune de asemenea ca
teoretizarea nu reprezinta "a face ceva", ca si când "a face
ceva în interior" ar conţine o contradicþie).
Pentru a explica
felul în care gândirea afecteaza mersul practicii sunt postulate una sau mai
multe facultaţi intermediare ce sunt, prin definiţie, incapabile de a lua în
considerare judecaţile regulative, fiind totusi competente, prin definiţie, sa
le execute în mod corect.
În opoziţie cu
aceasta doctrina, voi încerca sa arat ca intelectul este exercitat în mod
direct atât în anumite acţiuni practice, cât si în anumite acţiuni teoretice,
si ca o acþiune inteligenta nu trebuie sa
încorporeze
vreun "act fantoma" de contemplare a judecaþilor regulative.
Nu
exista, prin urmare, nici o ruptura între intelect si practica, o ruptura care
sa corespunda celei dintre teorie si practica. Nu este necesar, prin urmare, sa
postulam vreo facultate intermediara cu natura duala[2] care sa fie deopotriva
predispusa la teorie si sa aiba influenþa asupra practicii.
[...]
Filosofii
nu au acordat atenþie unei distincþii ce ne este familiara tuturor, cea dintre
a sti (cunoaste) ca se petrece ceva si a sti cum sa faci ceva. În propriile
teorii ale cunoasterii ei se concentreaza asupra descoperirii de adevaruri sau
fapte si fie ignora descoperirea cailor si metodelor de a face ceva, fie
încearca sa o reduca la descoperirea faptelor. Ei presupun ca intelectul este
echivalent cu contemplarea propoziþiilor, fiind folosit complet în aceasta
contemplare.
As dori sa
inversez rolurile si sa dovedesc ca a−sti−cum reprezinta o cunoastere care nu
poate fi definita în termenii lui a−sti−ca. Mai mult, ca a−sti−cum este un
concept anterior logic conceptului de a−sti−ca. Sper
sa arat ca un
important numar de paradoxuri si dileme vor ramâne nerezolvabile daca se
considera ca a−sti−ca reprezinta modelul ideal al tuturor operaþiilor
intelectului. Acestea sunt rezolvate daca vedem ca inteligenþa sau prostia unei
persoane este înfaþisata în mod direct în egala masura prin unele din acþiunile
sale, ca si prin gândirea sa.
Sa luam în considerare, mai întâi, diferite predicate intelectuale.
Anume, "înþelept", "logic", "cu capul pe umeri",
"chibzuit", "isteþ", "iscusit",
"meticulos", "cu bun gust", "spiritual" etc., si
opusele lor – "neînþelept", "ilogic", "aiurit",
"prost", "obtuz", "împrastiat", "lipsit de
gust", "fara umor" etc. Ce fapte sau genuri de fapte le sunt
cunoscute celor cu capul pe umeri si necunoscute celor aiuriþi? Ce adevaruri,
de exemplu, cunoaste jucatorul de sah inteligent, dar nu si oponentul sau
prost? Evident ca nu exista un adevar sau un set de adevaruri despre care sa
putem spune: "Daca jucatorul prost ar fi informat de acestea, el ar fi un
jucator inteligent", sau: "Odata ce va fi fost înstiinþat de aceste
adevaruri, el va juca bine." Ne putem imagina un jucator inteligent care
îi împartaseste cu generozitate oponentului sau prost atât de multe reguli,
maxime tactice, "trucuri" etc. încât nu se mai poate gândi ce sa îi
mai spuna. Oponentul sau le−ar putea accepta si memora pe toate, fiind capabil
si dispus sa le recite corect la cerere. Cu toate acestea, el ar putea în
continuare sa joace sah prost, adica sa nu fie în stare sa aplice maximele în
mod inteligent. Intelectualistul (cum îl voi numi aici) si−ar putea apara
poziþia obiectând ca jucatorul prost nu a cunoscut "cu adevarat" sau
"pe deplin" aceste adevaruri. Le−a învaþat pe dinafara, dar acest
lucru a fost probabil doar un set de deprinderi verbale, cum se întâmpla cu
scolarul care stie pe de rost tabla înmulþirii. Daca ar fi considerat aceste
adevaruri cu atenþie, în mod serios, ar fi, sau ar deveni, un jucator de sah
mai inteligent. Sau, modificând sugestia pentru a preveni o întâmpinare
evidenta, daca ar fi considerat aceste adevaruri cu atenþie,în mod serios, nu
doar în timp ce s−ar afla în biserica, sau în pat, ci si în timp ce ar juca
sah, si, în special, daca ar fi luat în considerare maxima relevanta pentru un
calcul tactic chiar la momentul în care era implicat în acel calcul, atunci ar
fi facut o mutare inteligenta. Din nefericire însa, fiind neinteligent, (a) ar
fi fost puþin probabil sa îsi formuleze maxima potrivita la momentul la care
aceasta ar fi fost necesara si (b) chiar daca printr−un noroc aceasta maxima
i−ar fi venit în minte la momentul la care avea nevoie de ea, ar fi putut fi
prea prost pentru a o urma. Caci se putea sa nu vada ca era maxima potrivita
sau, daca ar fi vazut, sa nu vada cum sa o aplice. Cu alte cuvinte, este nevoie
de inteligenþa nu doar pentru a descoperi adevaruri, ci si pentru a le aplica,
iar a sti cum sa aplici adevarurile nu se poate reduce la cunoasterea unor adevaruri
suplimentare care sa intermedieze aplicarea[3], fara a iniþia un proces
infinit. Aplicarea maximelor, si asa mai departe, nu reprezinta, cu siguranþa,
o simpla contemplare a acestor adevaruri. E la fel de sigur ca poate fi facuta
în mod
inteligent sau
prosteste. (Acesta este punctul în care soluþia oferita de Aristotel la enigma
lui Socrate esueaza.
"Cum poate recidivistul sa cunoasca maximele
morale si pe cele ale conduitei corecte si totusi sa esueze sa se comporte
adecvat?" Acesta este doar un caz special al problemei generale. "Cum
poate un om sa fie la fel de bine informat ca si tine si totusi sa fie
neghiob?" "De ce neghiobul nu este în mod necesar un ignorant?")
Sa trecem la un alt exemplu. Un elev nu reuseste sa urmareasca un
raþionament. El înþelege premisele si înþelege concluzia. Dar nu reuseste sa
vada ca concluzia decurge din premise. Învaþatorul îl considera mai
degraba obtuz,
dar încearca sa−l ajute. Îi spune asadar ca exista o judecata suplimentara pe
care el nu a luat−o în considerare, si anume ca daca premisele sunt adevarate,
concluzia este adevarata. Elevul înþelege aceasta si recita judecata alaturi de
premise, dar tot nu reuseste sa vada ca concluzia decurge din premise, chiar
daca sunt însoþite de aserþiunea ca aceste premise implica logic concluzia.
Astfel, o a doua judecata ipotetica este adaugata în stocul sau. Anume, ca
concluzia este adevarata daca premisele sunt adevarate si la fel este si prima
judecata ipotetica potrivit careia daca premisele sunt adevarate, concluzia
este adevarata. Iar elevul tot nu reuseste sa vada. Si asa mai departe, la
nesfârsit. El accepta regulile în teorie, dar aceasta nu îl forþeaza sa le
aplice în practica. El ia în considerare raþiunile, dar esueaza sa raþioneze
(Aceasta este enigma lui Lewis
Caroll, din "Ce i−a spus þestoasa lui Achile". Nu am
întâlnit nici o încercare de a o rezolva care sa fi fost încununata de succes.)
Ce anume a fost gresit? Un singur lucru. S−a presupus ca a sti cum
sa raþionezi se poate reduce prin analiza la cunoasterea sau asumarea anumitor
judecaþi, si anume (i) premisele speciale, (ii) concluzia, (iii)
anumite judecaþi
suplimentare cu privire la implicaþia dintre concluzie si premise etc. etc., ad
infinitum.
"Bine, dar cu siguranþa ca resoneur−ul
inteligent cunoaste regulile de inferenþa ori de câte ori raþioneaza inteligent."
Da, sigur ca le cunoaste, dar a cunoaste o asemenea regula nu înseamna a
cunoaste un fapt sau adevar suplimentar. Înseamna sa stii cum sa treci de la a
luat act de anumite fapte la a lua act de altele. A cunoaste o regula de
inferenþa nu înseamna a poseda informaþie suplimentara ci a fi capabil sa
efectuezi o
operaþie
inteligenta. A sti o regula e a sti cum. Aceasta se realizeaza în cadrul
acþiunilor ce se conformeaza regulii, si nu prin menþionarea ei.
Este desigur adevarat ca atunci când oamenii pot raþiona
inteligent logicienii pot extrage filonul unui sir de inferenþe similare si sa
expuna acest filon printr−o formula logica. Si o pot preda în lecþii þinute
pentru
novici, care
învaþa mai întâi formula pe de rost iar apoi descopera cum sa detecteze
prezenþa unui filon comun într−o varietate de raþionamente similare din punct
de vedere formal, dar diferite material. Însa a argumenta în mod inteligent nu
necesita înainte de Aristotel, si nici nu necesita dupa Aristotel,
recunoasterea separata a adevarului sau validitaþii formulei. "Dumnezeu nu
i−a lasat în seama lui Aristotel sa îi faca pe oameni raþionali."
Principiile de inferenþa nu sunt premise suplimentare, iar cunoasterea acestor
principii nu se înfaþiseaza prin recitarea formulelor ci prin executarea
inferenþelor valide si evitarea, detectarea si corectarea erorilor etc.
Resoneur−ul obtuz nu este ignorant. El este ineficient. Un elev prostuþ poate
sti pe de rost un mare numar de formule logice fara sa fie bun la argumentare.
Elevul isteþ poate argumenta bine fara sa fi auzit vreodata de logica formala.
Exista un truc nu lipsit de eleganþa prin care s−ar putea încerca
sa se eludeze aceste consideraþii, spunându−se ca resoneur−ul inteligent care
nu a învaþat logica cunoaste formulele logicianului "implicit", si
nu
"explicit", sau ca persoana virtuoasa obisnuita are o cunoastere
"implicita", dar nu si "explicita" a regulilor conduitei
corecte. Jucatorul de sah talentat, dar neteoretic, þine "implicit"
cont de o seama de maxime
strategice si
tactice, desi nu le formuleaza niciodata si s−ar putea sa nu le recunoasca daca
i−ar fi împartasite de un Clausewitz[4] al jocului. Aceasta eschiva asuma
faptul ca a−sti−cum trebuie sa se poata reduce la
a−sti−ca, dar
concede în acelasi timp ca nu este nevoie sa gasim ca s−ar petrece efectiv vreo
operaþie de a−lua−la−cunostinþa−ca[5]. Ea nu reuseste sa explice cum se face
ca, chiar daca ar avea loc asemenea luari la cunostinþa, cel care le realizeaza
ar putea totusi sa fie neghiob în acþiunile sale.
Toata aceasta legenda intelectualista trebuie sa fie respinsa, nu
doar fiindca ne comunica mituri psihologice, ci pentru ca miturile nu sunt
potrivite pentru a oferi o lamurire a faptelor pe care au fost inventate
sa le explice.
Chiar daca am postula nenumarate straturi ale unei cunoasteri−ca, reapare
aceeasi dilema în care un neghiob ar putea avea toata aceasta cunoastere fara
sa stie cum sa acþioneze, iar o persoana chibzuita si isteaþa ar putea sti cum
sa acþioneaze fara sa i se fi prezentat faptele postulate. Cu alte cuvinte,
ramâne aceeasi prapastie, mai larga ca niciodata, între a avea cunoasterea
postulata a acelor fapte si a sti cum sa o folosesti sau sa o aplici, între a
lua act de principii în gândire si a le aplica în mod inteligent în acþiune.
Trebuie sa încerc acum sa spun câte ceva despre cum este sa stii
cum. (a) Atunci când o persoana stie cum sa faca lucruri de un anumit fel (de
ex., sa faca glume, sa conduca batalii, sa se poarte cum trebuie la
înmormântari),
cunoasterea sa este actualizata sau exercitata în ceea ce face. Nu este
exercitata (cu excepþia cazurilor accidentale[6]) în expunerea propoziþiilor
sau în a spune "Da" la propoziþiile propuse de ceilalþi.
Inteligenþa sa este înfaþisata prin fapte, nu prin afirmaþii[7]
interioare sau exterioare. Un bun experimentalist îsi exercita abilitatea nu
prin recitarea maximelor de tehnologie, ci prin efectuarea experimentelor. E o greseala
dezastruoasa, dar populara, sa presupui ca intelectul opereaza doar prin
producerea si manipularea de propoziþii, i. e., ca doar în cadrul construirii
de raþionamente suntem noi raþionali. (b) Cînd o persoana stie
cum sa faca
lucruri de un anumit fel (de ex., sa gateasca omleta, sa conceapa modele de
rochii sau sa îi convinga pe juraþi), acþiunea sa este într−un anumit fel
guvernata de principii, reguli, canoane, standarde sau
criterii (pentru
majoritatea scopurilor nu conteaza despre care dintre acestea vorbim). Este
întotdeauna posibil în principiu, daca nu si în practica, sa explicam de ce
persoana tinde sa reuseasca, adica sa enunþam raþiunile pentru acþiunile sale.
E o tautologie sa spui ca exista o metoda în ingeniozitatea sa. Dar respectarea
de catre ea a regulilor, principiilor etc. trebuie sa se înfaptuiasca, daca
este sa se întâmple asa ceva, în îndeplinirea sarcinilor sale. Nu este nevoie
(desi se poate) sa fie anunþata printr−o acþiune suplimentara de recunoastere formala,
launtrica sau exteriorizata, a acelor reguli sau principii. Ea trebuie sa
lucreze în mod judicios si poate sa expuna si judecaþi. Caci formularea de
judecaþi este doar o alta activitate speciala, ce poate fi ea însasi efectuata
judicios sau nejudicios. Judecata (sau gândirea propoziþionala) este unul (dar
numai unul) dintre modurile de a ne exercita raþiunea sau de a ne trada
prostia. Ea are propriile sale reguli, principii si criterii, dar, înca o data,
aplicarea inteligenta a acestora nu reclama dinainte vreun alt strat de mai de
jos al judecaþilor despre cum sa gândim corect.
Pe scurt, recunoasterea propoziþionala a regulilor, raþiunilor si
principiilor nu este parintele aplicarii inteligente a acestora. Este un copil
nelegitim al acestei aplicari.
În anumite privinþe respectarea regulilor si folosirea criteiriilor
seamana cu utilizarea unor ochelari. Privim prin ei, dar nu la ei. Si la fel
cum o persoana care se uita prea mult la ochelarii sai tradeaza faptul ca
are dificultaþi
în a privi prin ei, tot astfel oamenii care fac prea mult apel la principii arata
ca nu stiu cum sa acþioneze.
[...]
(c) Putem cu siguranþa, în privinþa multor
practici, precum pescuitul, gatitul si gândirea prin raþionamente, sa extragem
principii din aplicarile lor întâlnite la oameni care stiu cum sa pescuiasca,
sa
gateasca si sa
raþioneze, cum ar fi Izaak Walton, doamna Beeton si Aristotel. Dar atunci când
încercam sa exprimam aceste principii gasim ca ele nu pot fi cu usurinþa puse
la modul indicativ. Ele se plaseaza automat
la modul
imperativ. De aici se trage dificultatea teoriilor intelectualiste de a enunþa
adevarurile de fapt de care þinem seama atunci când avem în vedere o regula sau
o maxima. Nu putem numi un imperativ ceva adevarat sau fals. Legea morala
refuza sa se poarte precum un fapt. Reþetele doamnei Beeton nu pot fi afirmate
sau negate. Ca atare, în speranþa de a acoperi ambele variante,
intelectualistii tind sa vorbeasca cu precauþie despre "validitatea"
si nu despre "adevarul" unor asemenea judecaþi regulative, acesta
fiind un idiom ce tradeaza el însusi ceva jenant în privinþa reducerii lui
a−sti−cum la a−sti−ca.
Care este folosul unor astfel de formule, daca recunoasterea lor
nu este o condiþie pentru a sti cum sa acþionezi, ci doar un produs derivat al
teoretizarii asupra filonului central al unei asemenea cunoasteri?
Raspunsul este simplu. Sunt folositoare din punct de vedere
pedagogic, si anume în cadrul lecþiilor pentru cei care înca învaþa cum sa
acþioneze. Ele aparþin manualelor pentru novici. Nu reprezinta qvasi−premise în
cadrul unor încercari de a te convinge singur de ceva, pentru cei care stiu cum
sa acþioneze, caci asemenea încercari de a te convinge singur de ceva[8] nu au
loc. Sunt imperative pentru ca vizeaza sa introduca o disciplina, pentru ca
sunt formulate în idiomul mentorului. Sunt ca niste balustrade pentru cel care
învaþa sa mearga, adica aparþin metodologiei si nu metodelor practicilor
inteligente. Ceea ce logicienii au realizat pe jumatate de multa vreme cu
privire la destinaþia si funcþiile regulilor lor formale[9] ramâne înca sa fie
învaþat de catre filosofii moralei, cu privire la enunþurile lor
imperative[10]. Când vor fi învaþat acest lucru vor înceta sa puna întrebari
precum cea daca constiinþa este o facultate intuitiva sau discursiva. Caci a
sti cum sa te porþi nu este un soi de a−sti−ca, astfel ca nici nu reprezinta
vreun tip intuitiv ori discursiv de a−sti−ca. Întrebarea în sine este la fel de
lipsita de sens ca si întrebarea analoga despre simþul umorului sau abilitatea
de a face inferenþe. Alte false probleme etico−epistemologice, precum cea daca
enunþurile imperative sunt sintetice sau analitice, adevaruri a priori sau a
posteriori, vor disparea si ele. Cum am proceda cu asemenea întrebari, daca ar
fi sa le punem cu privire la reþetele doamnei Beeton?
[...]
O ultima chestiune. Am aratat, sper, ca a−sti−cum
nu se poate reduce la un fel de sandvis facut din cunoasteri de tip a−sti−ca,
si ca predicatele noastre intelectuale sunt definibile în termenii lui
a−sti−cum.
Doresc acum sa arat ca a−sti−ca presupune pe a−sti−cum.
(1) Pentru a cunoaste un adevar trebuie sa−l fi
stabilit sau sa−l fi descoperit. Dar a stabili sau a descoperi adevaruri
reprezinta operaþii inteligente, ce necesita reguli de metoda, verificari,
teste, criterii etc. Un om de stiinþa, sau un istoric, e în primul rând un om
care stie cum sa decida în anumite genuri de probleme. Doar în al doilea rând
este vorba de oameni care au descoperit o seama de fapte, adica au avut succes
în aplicarea acestor reguli s.a.m.d. (ei învaþa, desigur, cum sa faca
descoperiri exersându−se în cadrul descoperirilor; nu încep prin a−si pune la
punct metoda si doar apoi sa treaca la a avea succes în aplicarea ei). Un om de
stiinþa, ca atare, este în primul rând un om−care− stie−cum[11], si doar în al
doilea un om−care−stie−ca. El nu ar putea descoperi nici un fel de adevaruri
particulare daca nu ar sti cum sa faca descoperiri. Ar putea sa stie cum sa
faca descoperiri fara sa faca cutare sau cutare descoperire particulara.
(2) Însa atunci când am descoperit ceva, chiar fara a þine cont de
inteligenþa exercitata în cadrul descoperirii, nu se poate spune ca am o
cunoastere a faptului respectiv daca nu îl pot exploata în mod
inteligent. Am în vedere urmatorul lucru.
S−ar putea sa ma fi convins la un moment dat de ceva, sa spunem ca e vorba
despre distanþa dintre Oxford si Henley, si s−ar putea sa fi înregistrat acest
lucru într−o lista a distanþelor pe sosele, astfel încât sa fiu în stare sa
însir întreaga lista la cerere, asa cum pot sa−i însir cuiva tabla înmulþirii.
În acest sens, prin urmare, nu am uitat ceea ce am descoperit la un moment dat.
Dar daca atunci când mi se spune ca Nettlebed este la cutare distanþa de Henley
nu pot spune la ce distanþa este Nettlebed de Oxford, sau daca, atunci când mi
se arata o harta locala, pot vedea ca între Oxford si Banbury este cam aceeasi
distanþa ca si între Oxford si Henley, dar nu pot spune cât este de departe
Oxford de Banbury
si nici nu pot
critica estimarile gresite ale altora, se va spune ca nu mai stiu distanþa – ca
am uitat−o sau ca am strecurat−o într−un colþ din care nu îmi mai este
disponibila.
Posesia efectiva a unui element al cunoasterii−ca implica a sti
cum sa utilizezi acea cunoastere, atunci când este necesara, pentru rezolvarea
altor probleme teoretice sau practice. E o distincþie între posesia de
muzeu si posesia
de atelier a cunoasterii. O persoana lipsita de inteligenþa poate fi burdusita
de informaþii, si totusi sa nu stie niciodata cum sa raspunda la întrebari
particulare.
Publicul needucat identifica în mod eronat educaþia cu difuzarea
de cunostinþe de tipul a−sti−ca. Filosofii nu au prea lamurit pâna acum în ce
consta eroarea. Sper sa fi realizat, macar în parte, o corectare a acesteia.
traducere de Gheorghe Stefanov
NOTE
[*] Dupa G. Ryle, "Knowing How And Knowing
That", Proceedings of the Aristotelian Society, vol. XLVI,
1946.
[1] Engl.: intelligence. La fel si în continuare
(n.t.).
[2] Engl.: Janus−headed go−between faculty
(n.t.).
[3] Engl.: extra bridge−truths (n.t.).
[4] Clausewitz, Karl von (1780−1831), ofiþer în
armata germana, autor al unor tratate de strategie militara
(n.t.).
[5] Engl.: acknowledging−that (n.t.).
[6] în text: "save per accidens"
(n.t.).
[7] în text: "dicta" (n.t.).
[8] Engl.: self−persuasions (n.t.).
[9] Engl.: rule−formulae (n.t.).
[10] Engl.: ought−statements (n.t.).
[11] Engl.: a knower−how (n.t.).
sursa: TEORIA CUNOASTERII, Flonta, Stoenescu, Stefanov
Comentarii