Mitul politic al vârstei de aur în societatea românească comunistă – nostalgia comunismului
Mitul
politic al vârstei de aur în societatea românească comunistă – nostalgia
comunismului
© (atentie! acest eseu este proprietate intelectuala proprie! )
În orice societate modernă întâlnim
elemente mitologice care compun politicul şi care derivă din mecanismele
psihosociale ale culturii din care facem parte. Mitul aşa cum îl înţelegem noi
de la antici înseamnă explicaţie naivă a originilor lumii, a fenomenelor
naturale care semnifică nevoia omului de a-şi explica lumea şi de a o înţelege.
Acest model de explicaţie şi până la urmă atitudinea faţă de lume a anticilor
se încadrează în dimensiunea religioasă ( vedem cum fenomenele naturale
reprezintă de exemplu forţa anumitor zeităţi sau manifestarea lor în lume ).
Prin urmare, mitul vine cu o anumită încărcătură simbolică şi ritualică, dar în
acelaşi timp dă naştere şi anumitor valori culturale, valori care s-au transmis
până în zilele noastre de vreme ce orice stat, oricât de laicizat ar fi,
prezintă elemente mitologice. Păstrând
acelaşi caracter explicativ din antichitate, pare că mitul este şi astăzi
ultimul colţ în care gândirea umană se refugiază în căutarea unor răspunsuri la
diferite probleme[1]
pe care nu şi le poate explica raţional.
Mitul politic al Vârstei de Aur este
unul dintre miturile politice care apar în momentele de cumpănă ale unei
societăţi şi nu se regăseşte la un singur popor. Mitul Vârstei de Aur exprimă o
nostalgie a originarului, o dorinţă de reîntoarcere la starea paradisiacă în care, aşa cum scrie
Hesiod, „oamenii ca şi zeii trăiau cu
sufletul fără de grijă, fără dureri şi fără necazuri şi fără ca bătrâneţea să-i
apese, traiu-şi duceau în ospeţe, de orice necazuri departe. Moartea le venea
uşor ca un somn” ( Munci şi zile, 110-120 ).
Nostalgia trecutului şi refuzul
prezentului pe care gândirea umană nu şi-l poate explica exprimă un regret
pentru lumea „edenică” la care omenirea ar fi avut acces, o lume perfectă, dar
pierdută; chiar şi „în căutarea originii
speciilor de către naturalist, visul biologului de a surprinde originea vieţii,
efortul geologului şi al astronomului de a înţelege originea pământului şi a universului”[2]
subzistă o nevoie de întoarcere la origini, o nostalgie a „primordialului”. De
asemenea, pare că există în mentalul colectiv o tendinţă continuă de raportare
la vremurile prezente ca vremuri
decadente.[3]
În acest studiu îmi propun să abordez
mitul politic al Vârstei de Aur regăsită de către o mare parte a populaţiei din
societatea românească în regimul comunist din perioada lui Nicolae Ceauşescu;
în aceste condiţii voi avea în vedere principalele elemente ale mitului politic
ales şi voi încerca să explic cum a apărut acest mit.
Lucas Cranach, Das Goldene Zeitatler
Analiza elementelor
principale ale mitului
Mitul politic al Vârstei de Aur aşa cum apare
în societatea românească post-comunistă se manifestă prin „nostalgia purităţii originilor, cu concluzia care decurge de aici că,
începând dintr-un anume moment, locuitorii acestui Pământ au pornit-o pe o cale
greşită”.[4]
Această impresie se datorează faptului că omul a visat dintotdeauna la o lume
diferită, acesta a căutat continuu să construiască utopii neputându-se mulţumi
cu istoria şi condiţia sa actuală.
Ideologia comunistă poate fi integrată
în structura imaginarului; pare că aceasta a oferit omului condiţia pe care
acesta şi-o dorea, comunismul a reprezentat desăvârşirea evoluţiei umane, dar
nu în planul obiectiv ci în „registrul
imaginarului al cărui prea plin s-a
revărsat la un moment dat şi a pus stăpânire pe o bună parte a lumii”.[5]
Capitalismul reprezintă căderea,
„evenimentul” care a produs ruptura dintre cer şi pământ; aşa cum este
prezentat de ideologia comnistă, în capitalism majoritatea oamenilor este
lipsită de mijloacele de producţie, iar cel care nu are acces la mijloacele de
a produce ceea ce este necesar traiului, nu dispune nici de sine însuşi. Omul
nu îşi mai aparţine, este alienat de propria sa persoană, a devenit
proprietatea sau mijlocul pentru un sistem
indiferent la nevoile sale reale.
Într-o astfel de societate oamenii sunt
divizaţi în două clase: capitaliştii şi proletariatul care este înstrăinat de produsul direct al
muncii sale. Ideologia comunistă reprezintă soluţia la această problemă, iar ea
se fundamentează pe principiul posesiei comune a forţelor materiale de
producţie.
Având în vedere dezideratul
ideologiei comuniste de realizare a dreptăţii sociale, aceasta se înfăţişează
în mijlocul oamenilor precum Zeul care orânduieşte lucrurile şi oferă fiecăruia
ceea ce i se cuvine. Comunismul se transformă în salvatorul care înlătură
elementele ce au degenerat natura umană ( proprietatea privată, capitalistul
rău, egoismul ) aducând-o la starea originară neatinsă de păcat.
Capitalismul s-ar putea identifica
astfel cu vârsta a cincea a omenirii, vârsta fierului în care :
Nici ziua, nici noaptea
oamenii aceştia nu vor înceta să îndure osteneli şi chinuri, pierind din
pricina frământărilor pe care le vor trimite zeii ... şi Zeus va trebui să
nimicească şi neamul acestor muritori, atunci când copiii se vor naşte cu
tâmple cărunte. Fiii n-au să mai semene cu tatăl ... Părinţilor, îndată ce-i va
ajunge bătrâneţea, n-au să le mai dea odraslele lor cinste ... Dreptatea va sta
în pumni şi nu se va mai afla urmă de sfiiciune. Ticăloşii au să-i vatăme pe
viteji prin cuvinte întortocheate şi jurăminte strâmbe.[6]
Restructurarea radicală a vechiului sistem de
valori şi a instituţiilor culturale pe care ideologia comunistă s-a întemeiat
avea ca finalitate construirea „omului nou”. Altfel spus, prezentul aflat în
plină decădere trebuie înlăturat; imaginea „omul nou” este imaginea
proletarului care se restituie pe sine însuşi şi care învaţă să trăiască şi să
aibă din nou împreună cu celălalt ( colectivismul ) acces la starea naturală
paradisiacă. „Totul degenerează în mâinile omului”[7],
de aceea antreprenorul, proprietatea privată, piaţa liberă trebuie înlăturate
şi înlocuite cu planificatorul, colectivizarea şi piaţa centralizată care
restabilesc ordinea şi oferă omului un rol social prestabilit, o reîntoarcere
la stabilitatea originară :
În societate, în conştiinţa oamenilor au rămas
unele maladii ale trecutului. De aceea activitatea politico-educativă trebuie
să combată cu fermitate concepţiile burgheze, mistice, tendinţa de a trăi fără
muncă diferite mentalităţi înapoiate în muncă şi în viaţă [..] făurirea omului
nou presupune o luptă hotărâtă, exigentă, împotriva tuturor acestor concepţii
şi modalităţi înapoiate. ( Nicolae Ceauşescu, Cuvântare la consfătuirea de
lucru pe problem de lucru organizatorice şi politico-educative din 2-3 august
1983 )
Vedem astfel cum
discursul politic are caracterul unei promisiuni; că lucrurile vor fi de acum
mai bune, că prezentul va fi deconstruit şi înlocuit cu o altă creaţie.
Explicaţia mitului politic
Promisiunile ideologiei
comuniste sunt prezente încă în mentalul colectiv care se raportează la
perioada comunismului ca la Vârsta de Aur a societăţii româneşti. Nostalgicii după Ceauşescu şi perioada
comunistă declară că l-ar vota pe Ceauşescu dacă acesta ar candida la funcţia
de Preşedinte al României.[8]
Această nostalgie
exprimă o nevoie de ordine pe care
oamenii nu o regăsesc în societatea actuală, prin urmare aceştia caută repere
în trecutul apropiat pe care îl idealizează “ceea ce explică invocarea vârstei de aur şi regretul pentru lumea pe care am pierdut-o”.[9]
De asemenea, pe lângă atitudinea revoluţionară a nostalgicului care se opune
formei de guvernământ actuale, acesta manifestă şi o atitudinea reacţionară; se
opune progresului, doreşte revenirea unui trecut în care lucrurile erau mai bune
şi mergeau bine şi nu erau contradictorii. Nu degeaba, omul nou este
caracterizat de o personalitate armonioasă care se integrează perfect în
societate.[10]
Nostalgia comunistă se
datorează caracterului persuasiv al ideologiei comuniste care promitea un nou set de valori morale
capabile să-l protejeze pe cel slab, să ofere omului ceea ce îi aparţine, să
elimine diferenţe dintre clase etc. Astăzi, pentru nostalgic, “Zeul” care
menţinea ordinea este undeva în trecut, iar conştiinţa sa menţine amintirea deformată
a acelei “ordini” în memorie.
Vârsta de aur înseamnă persistenţa unui ritm
de viaţă ce se confundă cu succesiunea muncilor şi a anotimpurilor. Este, de
altfel, intimitatea protectoare a unui grup închis, solidar, strict,
ierarhizat, din care fac parte căruţaşul, ciobanii, secerătoarele. Este vorba
despre imaginea unei ordini, a unei societăţi, a unui tip de civilizaţie.[11]
Societatea comunistă s-a vrut a fi exact acest tip de cadru închis, solidar (
naţionalizare, colectivizare, posesie comună ) care oferă oamenilor siguranţă,
un rol prestabilit în sensul că fiecare ştia ce urmează să facă, cât să producă,
chiar şi cât să consume; totul era pus sub supraveghere, iar nimeni nu putea
ieşi din şablonul communist spre a se diferenţia. Datorită acestor lucruri
simte nostalgicul că regimul comunist a reprezentat Vârsta de Aur a omenirii.
atât mitologia joacă un
rol mai important”.
P 159, curs antropologie
[2] Mircea
Eliade, Nostalgia originilor, p. 77.
[3] „Copiii din ziua de azi
iubesc luxul. Nu au maniere, dispreţuiesc autoritatea şi dovedesc lipsă de
respect faţă de bătrâni. Nu se mai ridică în picioare când oamenii în vârstă
intră în încăpere. Îşi contrazic părinţii, mănâncă în grabă delicatesele la
masă, stau picior peste picior, şi sunt tirani cu profesorii. Tinerii din ziua
de azi nu se gândesc decât la ei înșişi. Nu au pic de respect pentru părinţi
sau persoane în vârstă. Vorbesc ca şi cum ei înșişi ar şti totul şi ceea ce noi
considerăm înţelepciune este lipsit de relevanţă pentru ei. Cât despre fete,
sunt directe, lipsite de modestie şi nefeminine în limbaj, comportament şi
îmbrăcăminte”. Spunea Socrate în urmă cu 2500 de ani.
[4] Boia,
Mitologia ştiinţifică, p. 6.
[5] Ibid.,
p. 1.
[8] Sondaj ires
[9] 189,
boia, pentru o istorie a imaginarului
[10]
Ibid., 192
[11] http://www.rasfoiesc.com/legal/administratie/stiinte-politice/Mituri-si-mitologii-politice83.php
Comentarii
Roulette is 1x bet a 바카라 노하우 very popular European variant 메이플 캐릭터 슬롯 of video poker. Roulette is a traditional European variant of the game. The roulette wheel mobile bet365 is spinning at a random Rating: 3.7 · 피망 포커 머니 상 2,500 votes