Moara cu noroc(Ioan Slavici)


                                                              Moara cu noroc(Ioan Slavici)

·        1881,”Novele din popor”
·        Nuvela realist-psihologica
1.      Realism:
ü     perspectiva lipsita de idilizare,cat mai obiectiva
ü      Tipuri umane
ü      Conflictul exterior generator de conflict interior-: “Moara cu noroc” dezvolta un conflict interior de natura morala si psihologica organizat dupa modelul luptei dintre bine si rau.Conflictul exterior generat de confuntarea dintre cele doua lumi cu mentalitati diferite.
ü      Descrierea amanuntita a locului si a timpului-a)indicii de timp au incarcatura simbolica:SFANTUL GHEORGHE-Ghita ia carciuma in arenda;sfantul simbolizeaza in traditie infrangerea raului,cu toate acestea pacatele acestei lumi pot fi ispasite doar in finalul nuvelei ce sta sub semnul PASTILOR; b) se folosesc toponime reale ca INEU,ARAD,ORADEA,SICULA.
ü      Tema-efectele nefaste si dezumanizante ale dorintei de inavutire in contextul societatii ardelenesti din sec al XIX-lea
ü     Importanta acordata banului,atitudinea critica fata de aspecte ale societatii,veridicitatea intamplarilor,personaje tipice in
      situatii tipice,tehnica detaliului in descriere,dialogul viu

                2.Nuvela psihologica:
                             stilul indirect liber+monologuri interioare:verosimilitatea intalnirii                                                          dintre mentalitatea capitalista si cea traditionala(prima forma de analiza psihologica din literatura romana)=> modalitati de caracterizare
                              natura conflictului interior



Þ    Naratorul este omniscient,omniprezent,obiectiv,impersonal;scriitorul foloseste tehnica punctului de vedere :batrana
Þ    Intentia moralizatoare
Þ    Constructia simetrica,circulara (cuvintele batranei+descrierea drumului)
Þ    Nuvela este realist-clasica
Þ    Titlul nuvelei este ironic,paradoxal;autorul dezvaluie usurinta cu care se trece de la noroc la ghinion,la consecinte nefaste.
Þ    Moduri de expunere:naratiunea obiectiva,dialogul activ,descrierea detaliata
Þ    Limbajul arhaic,specific targului ardelenesc al sec XIX confera veridicitate,verosimilitate.;limbaj popular=>oralitate+zicale si proverbe=>limbaj clasic moralizator




o       PERSONAJE

    Mijloace de caracterizare:caracterizare directa,caracterizare indirecta,investigatie psihologica,monologul interior adresat,stilul indirect liber.


         Ghita traieste o drama psihologica concretizata prin trei infrangeri:pierde increderea in sine,increderea celorlalti si increderea Anei;personaj rotund;trece de la tipologie la individualitate;se dezumanizeaza totodata;Ghita nu ar putea fi conturat in lipsa celorlalte personaje:statut moral si psihologic

         Caracterizare directa:”de tot ursuz”,”isi pierdea repede cumpatul”=>narator;autocaracterizare:”ce sa-mi fac daca e in mine ceva mai tare decat vointa mea” “tu esti om Lica,iar Ghita nu e decat muiere imbracata in haine barbatesti”-Ana
           Caracterizare indirecta:...

        Ana are un destin tragic,cu toate ca ea intruchipeaza in familie duiosia,candoarea,inocenta.
         Caracterizare Directa:”Ana era frageda si subtirica,Ana era sprintena si mladioasa”
         Caracterizare indirecta:gesturi,fapte,vorbe.


Lica este personajul ce contribuie direct la dezumanizarea lui Ghita;este un personaj plat,pentru care banul este tot ceea ce conteaza+afacerile ilegale

Caracterizare directa: “Om rau si primejdios”-Ana;”Tu nu esti om Lica,esti deavol”-Ghita
Caracterizare indirecta:...




Comentarii

Postări populare