Problema substanţei la Spinoza

©       (atentie! acest eseu este proprietate intelectuala proprie! )




Problema substanţei la Spinoza



Abstract
         
            This essay aims to expose a concept which is relevant for the philosophy of  seventeenth century: “substance”. Another purpose of this essay is to present an attitude toward reality, the thinkers attempts from that time to give answers for the most important questions. I chose to consider for this subject the perspective of  Benedict Spinoza from his great work, “Ethics” in which is presented the concept of substance.
Firstly, I think that it is important to know the importance of  “substance” for the philosophers of seventeenth century, so the first section will treat about this aspect. Furthermore I aim to present Aristotle`s influence.
In the next section I will review Descartes`s influence according to Spinoza`s concept of substance even though Spinoza is rejecting the doctrine of Descartes.
Thirstly, I will expose the concept of substance according to Spinoza from a monistic view and I will present the role that Spinoza gives for “substance”. In the last section I will show Leibniz`s critique about Spinoza`s perspective of “substance”. I chose this critique because I consider that it is important for the purpose of this essay to remain in the thinking of seventeenth century.

Key words: substance, Spinoza, substantial monism, God.








Problematica generală a substanţei in secolul al XVII-lea.

Pentru umanitate, secolul al XVII-lea a reprezentat momentul dezvoltării ştiinţei şi tehnologiei, momentul în care s-au găsit şi s-au dezvoltat noi metode de explicare a realităţii. În secolul al XVII-lea, ştiinţa a oferit omului posibilitatea de a explica natura şi a dat  îndeosebi omului, capacitatea de a crea instrumentele necesare pentru a înţelege natura.[1]  
Conceptul de substanţă a dominat filosofia raţionalistă a secolului al XVII-lea şi chiar dacă a fost abordat de cei trei raţionalişti ai secolului[2] în modalităţi distincte, conceptul de substanţă a rămas în esenţă un instrument care a articulat o viziune sau alta despre lume, despre realitate ; se poate afirma cu uşurinţă ideea că substanţa a reprezentat modalitatea de exprimare a unei atitudini cu privire la ce este realitatea. Desigur că se poate privi şi din perspectiva scepticului care afirmă că discuţia despre substanţă nu are nicio valoare[3] tocmai pentru că acest subiect a fost abordat din mai multe perspective[4] contradictorii. Totuşi pentru secolul al XVII-lea “chestiunile privitoare la substanţă erau chestiuni privitoare la constituenţii ultimi ai universului, la natura ultimă a realităţii”[5], iar încercările filosofilor de a uza de acest concept nu este o invenţie a secolului ci este mai degrabă o moştenire aristotelică prin intermediul scolasticismului.
 Deoarece conceptul de substanţă constituie fundamentul metafizicii celor trei raţionalişti, putem sesiza influenţa aristoteliciană, după cum sugerează Woolhouse, raportat la scopul general al marii opere a lui Aristotel, Metafizica, ce îşi propune să cerceteze “filosofia primă”;  această mare operă ia forma unui “studiu care problematizează întrebarea cu privire la ce este fiinţa”[6] Pentru raţionalişti, ca pentru Aristotel trebuie căutate “raţiunile de a fi ale lucrurilor”( Metafizica A I, 983a17), ceea ce face să existe lucrurile într-un fel sau altul, iar această problemă îşi găseşte rezolvarea în modalitatea de înţelegere a substanţei ca idee de “esenţă permanentă sau de “natură esenţială” a unui lucru.”[7]  Pentru Aristotel,

Substanţa este, spre a vorbi prin exemple, om, cal;[8] [..] Substanţă, în chip principal, în prim rând şi prin excelenţă este cea care nu se spune despre niciun subiect şi nici nu este într-un subiect, ca de pildă un om anumit sau un cal anumit.[9] [..] Este, pe de altă parte, comun oricărei substanţe faptul de a nu fi într-un subiect.[10]
După cum afirmă şi Cottingham, Aristotel va fi cel care va face distincţia între ceea ce există într-un subiect şi ceea ce există în virtutea sa proprie[11], iar la Spinoza, subiectul acestui eseu, această distincţie va fi foarte precis delimitată.[12]
Pentru Spinoza, vom vedea că substanţa explică, compune lumea şi în egală măsură se  “se găseşte în lume”,[13] vom vedea că, deşi viziunea lui despre substanţă este diferită de viziunea lui Descartes, totuşi este influenţat de acesta şi de asemenea vom înţelege din ce punct de vedere este Spinoza criticabil.


Influenţa carteziană


Când Spinoza a început elaborarea marii sale lucrări, “Etica”, a intrat în contact cu două mari influenţe[14]: lucrările lui Grotius şi Hobbes şi lucrările lui Descartes. De la Descartes ar fi preluat  “concepţia despre metafizică drept fundament al cunoaşterii ştiinţifice”.[15] Pe de altă parte, Spinoza se va inspira mult din filosofia scolastică cu care a luat contact prin intermediul profesorului său Frances van den Eden. În ceea ce priveşte concepţia imanenţei lui Dumnezeu, Spinoza pare să se fi inspirat din Cabală. Referitor la aceste influenţe, ne putem raporta la Spinoza fie ca la ultimul gânditor medieval[16], fie ca la discipolul care îşi urmează maestrul[17].
Nu dualismul cartezian a avut influenţă asupra lui Spinoza; nu au avut influenţă “nici principiile ontologice sau concluziile sistemului”[18] lui Descartes. O influenţă directă a lui Descartes extinsă la Spinoza este conceptul de substanţă sau de Dumnezeu.
În primul rând, metafizica spinoziană se fundamentează pe noţiunea de substanţă, iar Descartes va recunoaşte că Dumnezeu înţeles ca substanţă este singura substanţă în sensul strict al termenului: “De fapt, există o singură substanţă care poate fi înţeleasă ca nedepinzând de orice altceva, numită Dumnezeu.” (Principles…, I, 51). Mai mult decât atât, celelalte substanţe sunt posibile în virtutea substanţei supreme[19], ceea ce înseamnă că la Descartes întâlnim un sens slab şi un sens tare pentru conceptul de substanţă. Diferenţa dintre cele două viziuni apare la nivelul condiţiei de existenţă a acestei substanţe; la Descartes existenţa substanţei trebuie demonstrată, pe când, la Spinoza, existenţa substanţei supreme este evidentă prin sine însăşi. Pentru Descartes, Dumnezeu este prim din punct de vedere metafizic, dar este secund din punct de vedere epistemologic; de aici rezultă că Dumnezeu depinde de subiectul cunoscător. Ori, la Spinoza, nu numai că substanţa este primă din punct de vedere epistemologic, dar individualul nu are niciun fel de substanţialitate. Prin urmare, în demersul său de explicare a lumii punctul de plecare îl va constitui singura substanţă posibilă: Dumnezeu.[20] 
Vom vedea că la Spinoza substanţa produce în mod necesar lucrurile particulare; pentru Descartes, Dumnezeu este creator şi introduce ideea de Dumnezeu din necesitatea metafizică de a realiza legătura dintre res cogitans şi res extensa. La Spinoza, “Dumnezeu este cauza producătoare a tuturor lucrurilor pe care le poate concepe un intelect infinit”(Etica, I. P XVI).
În al doilea rând, Spinoza este influenţat şi de modul de înţelegere al lui Descartes cu privire la atributele[21] substanţei: “fiecare substanţă are un singur atribut principal; [..] fiecare substanţă are o singură proprietate principală care constituie esenţa sa”(Principles, I, 53). În cea de-a patra definiţie din partea I a “Eticii”, Spinoza afirmă că înţelege atributul ca ceva ce se percepe în substanţă, deci ca ceva ce constituie esenţa substanţei. Cu toate acestea, de ce nu acceptă Spinoza existenţa a două substanţe distincte? Dat fiind că o substanţă este identificabilă prin natura sa definitorie, dacă presupunem existenţa a două substanţe care au aceeaşi natură, atunci nu ar mai exista nicio cale de a le distinge ca fiind lucruri separate.[22] Se înţelege de aici că monismul substanţial pe care îl susţine Spinoza derivă din imposibilitatea existenţei a două substanţe identice în esenţialitate.


Substanţa

Demersul lui Spinoza întru explicarea naturii lucrurilor a constat în construirea unei metafizici în termeni de cauzalitate. Pentru filosof, “dată fiind o cauză determinată rezultă cu necesitate un efect”(Etica, I, axioma IV). În prima parte a lucrării sale, Spinoza va arăta ce este substanţa raportat la natura sau esenţa acesteia, de ce existenţa substanţei este necesară şi mai ales, care este relaţia dintre substanţă şi modificările acesteia.
Spinoza va încerca să explice natura lucrurilor finite pornind de la concepţia despre substanţa înţeleasă ca având o existenţă independentă, ce îşi are propria cauză. Dacă substanţa îşi are propria cauză, conform definiţiei I, atunci, esenţa sau natura substanţei include existenţa. Ideile clare şi distincte vor legitima ideea că esenţa include existenţa: “dacă cineva ar spune că are o idee clară şi distinctă, adică adevărată, despre o substanţă, dar totuşi se îndoieşte că această substanţă există, ar fi acelaşi lucru ca şi când ar spune că are o idee adevărată dar se îndoieşte de adevărul ei”(Etica, I, Prop. VIII, notă II); definită în acest mod, “nu se poate spune despre ea că este efectul unei cauze externe[23].
Mai mult decât atât, substanţa este infinită pentru că dacă ar fi finită, conform definiţiei II, ar însemna că s-ar putea gândi ceva mai mare decât ea, deci ar decurge de aici că ar avea o cauză externă, ori “nu se poate întâmpla ca formulând un concept al lui S să fim obligaţi să ne gândim la altceva decât la S”[24]. De asemenea, “finitul este în realitate o negaţie parţială” pentru că existenţa a ceva finit depinde de existenţa necesară a altceva, “iar infinitul este o afirmaţie absolută a unei nature oarecare”(Etica, I, prop. VIII, nota I). Esenţa sau natura substanţei este numită de Spinoza atribut, intelectul fiind cel care concepe atributul ca alcătuind esenţa substanţei(Etica, I, def. IV). Din faptul că substanţa are o existenţa infinită, rezultă că substanţa are o existenţă eternă[25]; pentru Spinoza, eternitatea nu vorbeşte despre timp[26], ci eternitatea este în afara timpului, este însăşi existenţa “concepută ca adevăr etern”(I, def. VIII, explicaţie).
În demonstraţia propoziţiei V, Spinoza va arăta de ce nu poate exista decât o singură substanţă. Aici, filosoful recurge la un argument prin reducere la absurd:
1.      Dacă ar exista mai multe substanţe, ar trebui să se diferenţieze între ele prin diversitatea atributelor sau prin diversitatea modificărilor atributelor.
2.      Dacă s-ar diferenţia prin diversitatea atributelor, atunci ar însemna că există doar o substanţă cu un singur atribut, pentru că, în cazul în care “două substanţe ar poseda aceleaşi atribute, el ear poseda şi aceeaşi esenţă şi în acest caz nu ar trebui să avem motive să vorbim despre ele ca fiind “două”[27].
3.      Dacă s-ar diferenţia prin diversitatea modificărilor, ar însemna să nu gândim substanţa în mod corect; substanţa trebuie gândită în ea însăşi pentru că “natura ei este anterioară modificărilor ei”(I, prop. V, dem.).
Prin urmare, substanţa este una singură, independentă, infinită şi eternă, iar aceasta este Dumnezeu sau natura - Deus sive Natura.
De ce pentru Spinoza această substanţă sau Dumnezeu există cu necesitate? Argumentul care demonstrează existenţa lui Dumnezeu cu necesitate, aduce aminte de argumentul ontologic anselmian din “Proslogion[28]. Urmând aceeaşi linie de argumentare, Spinoza, afirmă că Dumnezeu există cu necesitate pentru că nu se poate gândi sau concepe că nu există; Dumnezeu există cu necesitate pentru că existenţa sa ţine de natura sa(Etica, I, prop. VII), deci nu se poate gândi că “esenţa lui nu include existenţa”(I, prop. XI, dem). De asemenea, că un lucru există cu necesitate denotă faptul că “nu există nicio raţiune sau cauză care sa-l împiedice de a exista”(I, prop. XI, altă demonstraţie), deci Dumnezeu există pentru că îşi are propria cauză.
Spinoza oferă şi un argument a posteriori a necesităţii existenţei lui Dumnezeu: existenţa cu necesitate doar a fiinţelor finite este ceva absurd pentru că asta ar însemna că fiinţele finite “sunt mai tari decât fiinţa absolut infinită”( I, prop. XI, altă demonstraţie).
Existenţa infinită a substanţei trebuie înţeleasă “ca existenţă constituită dintr-o infinitate de atribute”(I, prop. X, notă). Este necesar ca fiecare atribut să fie înţeles în el însuşi deoarece atributele nu sunt codeterminabile, nu s-au produs unele pe altele, “ci fiecare exprimă realitatea sau existenţa substanţei”(I, prop. XI, notă). Deşi există o infinitate de atribute, intelectului uman îi sunt accesibile doar gândirea şi întinderea. Mai mult decât atât, atributul este ceva ce se exprimă în moduri diferite, iar Dumnezeu este această infinitate de atribute care se exprimă pe sine în cele două atribute. Astfel, substanţa trebuie înţeleasă atât în registrul gândirii cât şi în registrul întinderii;[29] Dumnezeu este în egală măsură, atât lucru cugetător (II, prop. I) cât şi lucru întins, adică Dumnezeu este material.[30] Fiecare cugetare particulară şi fiecare lucru particular întins este mod sau modificare a atributelor substanţei. Orice modificare a atributelor substanţei nu este accidentală, ci necesară pentru că “în Dumnezeu există cu necesitate ideea atât a esenţei sale cât şi a tot ce rezultă cu necesitate din esenţa sa”(II, prop. III).  Pentru Spinoza, modurile fundamentale ale atributului întinderii  sunt “mişcarea şi repaosul”, iar pentru atributul gândirii “înţelegerea şi comprehensiunea reprezintă un mod fundamental al gândirii”[31]; Spinoza va afirma în Axioma III, din Partea a II-a a “Eticii” că existenţa unei idei nu depinde de niciun mod al gândirii, pe când iubirea sau dorinţa nu pot exista decât dacă  “există în acelaşi individ ideea unui lucru dorit, iubit etc.”  De asemenea, esenţa  lucrurilor  particulare produse de substanţă nu include existenţa; “acest om” sau “acel om” ar putea la fel de bine să nu existe decât să existe;[32]  Esenţa lucrurilor particulare nu poate include existenţa deoarece asta ar însemna că lucrurile particulare sunt propriile lor cauze ori acest lucru este absurd.
Acestea fiind spuse, Dumnezeu sau Natura este într-o anumită măsură identic cu el însuşi dat fiind faptul că putem vedea modurile sale ca “extensii” sau ca posibilităţi de existenţă ale naturii sale.


Critica lui Leibniz


Leibniz a negat teoria conform căreia “spiritul universal este spiritul unic”[33].  El consideră că această teorie nu face altceva decât să elimine posibilitatea nemuririi sufletului şi să “degradeze specia umană[34], pentru că această viziune nu dă nicio importanţă lucrului particular. Critica lui Leibniz poate fi în acest sens îndreptăţită de vreme ce întâlnim la Spinoza formulări de genul:  “Dacă mai mulţi indivizi conlucrează la aceeaşi acţiune, în aşa fel încât toţi sunt deodată cauza unui singur efect, îi consider pe toţi în această privinţă un singur lucru individual”(II, def. V). Leibniz consideră ca imposibilitate existenţa unui singure substanţe ca “Dumnezeu care gândeşte, crede şi doreşte ceva în mine, dar care gândeşte, crede şi vrea contrariul în altul, opinie pe care dl. Bayle[35] a ridiculizat-o în câteva pasaje ale Dicţionarului său[36].
În lucrarea sa din anul 1678, “Despre etica lui Benedict Spinoza”, Leibniz analizează semnificaţia dată de Spinoza conceptului de substanţă; Ce înseamnă că ceva  este “în el însuşi”?
Se referă Spinoza la proprietatea substanţei “ de “a fi în sine însăşi” şi de “a fi concepută prin sine însăşi” în mod cumulativ sau în mod disjunctiv?”[37]. Este substanţa în sine însăşi sau este înţeleasă în sine însăşi ? Sau prin amândouă proprietăţile? Dacă substanţa este în “sine însăşi”  şi “înţeleasă în sine însăşi”, atunci, spune Leibniz, ar  însemna că Spinoza “trebuie să demonstreze că orice are o proprietate, trebuie să o aibă şi pe cealaltă, ori asta este imposibil de vreme ce există lucruri care sunt în ele însele fără a fi înţelese prin ele însele”. Leibniz identifică o problem interesantă în demersul lui Spinoza de a define substanţa. Deşi Spinoza susţine că substanţa nu are nevoie de niciun alt concept pentru a fi înţeleasă, totuşi, într-o altă definiţie susţine  că atributul alcătuieşte esenţa substanţei; “prin urmare, conceptul de atribut este necesar formării conceptului de substanţă”[38]. Mai mult decât atât, Leibniz afirmă că trebuie să înţelegi ce înseamnă un lucru, în cazul de faţă, “substanţa” pentru a înţelege definiţia. Nici definiţiile pe care le dă Spinoza conceptului de Dumnezeu nu sunt mulţumitoare pentru Leibniz; El crede că definiţiilor le lipseşte proprietatea de a sta una pentru cealaltă [39], iar Spinoza ar reuşi să demonstreze acest lucru dacă va arăta că există o pluralitate de attribute sau predicate în natura lucrurilor care să fie concepute prin ele însele. Mai mult decât atât, ar trebui ca atributele să fie compatibile unele cu celelalte.
Prin urmare, aşa cum s-a observat mai sus, Leibniz respinge teoria lui Spinoza raportat la modalitatea în care acesta a definit conceptele de substanţă, atribut, Dumnezeu.



Concluzie


Gândirea  modernismului clasic a fost caracterizată cu siguranţă de conceptul de “substanţă” care a fost definit şi înţeles în moduri diferite, dar care totuşi a fost “instrumentalizat” în acelaşi scop: să explice realitatea.
Pentru Spinoza, substanţa generează realitatea şi în egală măsură este realitatea, iar asta înseamnă că gânditorul a văzut nu numai o legătură cauzală între substanţă şi modurile sale ci a vazut ceva unitar şi imposibil de gândit ca separat.





 Bibliografie:

SCRUTON, Roger. 1996. “Spinoza”. Humanitas.
WOOLHOUSE, R. S. 1993. “Descartes, Spinoza, Leibniz. The concept of Substance in seventeenth-century metaphysics”. Routledge.
COTTINGHAM, John. 1998. “Raţionaliştii”. Humanitas.
GARRETT, Don. 1995. “The Cambridge companion to Spinoza”. 
COPLESTON. Frederic. 2011. “Istoria filosofiei IV - de la Descartes la Leibniz”. ALL.


SPINOZA, Benedict. 1961. “The principles of Descartes` Philosophy”, The Open Court Publishing CO.
SPINOZA, Benedict. 1957. “Etica”. Ed. Ştiinţifică.
DESCARTES. 2008. “Principles of philosophy”. Trad. Jonathan Bennett.
LEIBNIZ G. W. 1989. “On the ethics of Benedict de Spinoza” în Philosophical Papers and letters”. Kluwer academic publishers.
LEIBNIZ. G. W. 2001. “Scrieri filosofice”. ALL.




[1]  Loemker 1969, 3.
[2]  Descartes, Spinoza, Leibniz.
[3]  Cottingham 1998, 107.
[4]  Descartes a adoptat o abordare dualistă; pentru el există două substanţe fundamentale ce compun lumea. Pentru Spinoza poate exista o singură substanţă, iar pentru Leibniz numărul de substanţe este indeterminabil.
[5]  Cottingham 1998, 107.
[6]  Woolhouse 2000, 4.
[7]  Cottingham 1998, 108.
[8]  Categorii 1a.
[9]   Ibid., 2a.
[10]   Ibid., 3a.
[11]  Cottingham 1998, 108.
[12]  Dumnezeu drept causa sui şi cauză a celorlalte lucruri.
[13]  “Marea operă a lui Spinoza, Etica, este în mod esenţial nimic mai mult decât o vastă definiţie a substanţei cu care totul începe.” ( trad. dupa Woolhouse 2002, 7. )
[14]  După cum le numeşte Scruton 1996, 32.
[15]  Scruton, 1996, 33.
[16]  Idem.
[17]  Idem.
[18]  H. H. Britan, 1961, XXIV. În “Introduction”, “The principles of Descartes` Philosophy”, B. Spinoza.
[19]  În definiţia a VIII-a din “Principles of Descartes Philosophy”, Spinoza arată ce înţelege Descartes prin substanţa supremă: “Substanţa despre care ştim că este perfectă în cel mai mare grad, şi în care nimic nu poate fi conceput ca implicând un defect sau o limitare, este numită Dumnezeu.”
[20]  Pentru Spinoza subiectul cunoscător, ca lucru individual, este doar un alt mod al substanţei.
[21]  “(1) pentru “minte” este atributul gândirii, (2) pentru “corp” este atributul întinderii”(Principles, I, 53).
[22]  Cottingham 1998, 125
[23]  Copleston 2011, 203.
[24]  Cottingham 1998, 124.
[25]  “Prin eternitate înţeleg însăşi existenţa întrucât este concepută ca decurgând cu necesitate numai din definiţia unui lucru etern”(I, def. VIII).
[26]  “existenţa nu poate fi concepută prin timp sau prin durată, chiar dacă am concepe durata ca fiind fără început şi fără sfârşit”(I, def. VIII, explicaţie).
[27]  Copleston 2011, 202.
[28]  Anselm va presupune că Dumnezeu există în realitate, dar nu există în intelect; de aici decurge că a exista în realitate este mai semnificativ decât faptul de a exista doar în intelect. Că Dumnezeu există în realitate poate fi conceput, iar dacă ar exista în realitate ar fi mai mare decât ceva care nu poate fi decât conceput. Deci, se poate gândi că există o fiinţă mai mare decât Dumnezeu, iar asta înseamnă că se poate gândi că există ceva mai mare decât ceva decât care ceva mai mare  nu poate fi gândit. Ori asta este absurd. De aici rezultă falsitatea faptului că se poate gândi ceva mai mare decât care altceva mai mare nu poate fi gândit; deci nu se poate gândi că Dumnezeu există în intelect, dar nu există în realitate.
[29]  Existenţa alcătuită dintr-o infinitate de atribute de attribute ste Dumnezeu, adică substanţa unică, indivizibilă şi eternă.
[30]  Ambele attribute exprimă natura lui Dumnezeu.
[31]  Copleston 2011, 205.
[32] se poate, în ordinea naturii, ca un om sau altul să existe, după cum se poate să nu existe” (II, axioma I).
[33]  În “Consideraţii despre existenţa unui spirit universal unic”, “Scrieri filosofice” 2001, 194.
[34]  Ibid., 195.
[35]Spinoza credea 1) că există numai o singură substanţă în lume ; 2) că această substanţă este Dumnezeu ; şi că 3) toate existenţele particulare - soarele, luna, plantele, animalele, oamenii, ideile lor, fanteziile şi dorinţele lor - sînt modificări ale lui Dumnezeu . . . Aceasta este cea mai monstruoasă şi mai absurdă ipoteză care putea fi imaginată." (Pierre Bayle, Dictionnaire historique et critique, 1697).
[36]  În “Consideraţii despre existenţa unui spirit universal unic”, “Scrieri filosofice” 2001, 199.
[37]  Leibniz, în “On the ethics of Benedict de Spinoza”, “Philosophical Papers and letters” 1989, 196. 
[38]  idem
[39]  “el spune: îl definesc pe Dumnezeu ca fiinţa absolut infinită, sau ca substanţa care are atribute infinite, fiecare dintre ele exprimând o esenţă eternă şi infinită” (“On the ethics of Benedict de Spinoza”, 197.)


Rădulescu I.

Comentarii

Postări populare