Reprezentaţionism şi modelare dinamică
Reprezentaţionism şi modelare dinamică
© (atentie! acest eseu este proprietate intelectuala proprie! )
Introducere
Prezenta
lucrare îşi propune să prezinte o problemă fundamentală în teoria
computaţională a minţii: reprezentarea mentală. Abordarea reprezentaţionistă a
dominat ştiinţa cogniţiei încă din anul 1950
şi a fost considerată cheia cercetărilor privind natura operaţiilor
mentale. În primul rând, acest eseu îşi propune să expună asumpţiile generale
ale viziunii tradiţionale despre reprezentări; raportat la alternativa propusă
de Tim Van Gelder computaţionismului[1],
eseul îşi propune să prezinte în paralel cele două tipuri de instrumente
(guvernorul computaţional şi guvernorul centrifugal) care reprezintă
soluţionarea aceleiaşi probleme (reglarea vitezei motorului sistemului) ; În al
doilea rând, voi expune poziţia lui A. Markman şi E. Dietrich[2] cu
privire la teoria sistemelor dinamice şi modalitatea în care vor alătura
viziunii clasice despre reprezentare, teoriei sistemelor dinamice. Mai mult
decât atât, voi arăta de ce Markman şi Dietrich susţin reprezentările statice
şi discrete deşi Van Gelder le consideră unul dintre minusurile abordării
reprezentaţioniste.
Asumpţiile generale ale
reprezentaţionismului
Asumpţiile
fundamentale ale abordării reprezentaţionale clasice susţin că “(1) reprezentările sunt stări mediatoare
ale sistemelor inteligente ce transportă informaţia; (2) sistemele cognitive
necesită unele reprezentări de durată; (3) sistemele cognitive conţin unele
simboluri; (4) unele reprezentări conectate la sisteme perceptuale, dar altele
sunt amodale; şi (5) multe funcţii cognitive pot fi modelate fără a ţine seama
de senzorii particulari şi sistemele efectoare ale agentului cognitiv”[3]. Pentru
ca prima asumpţie să fie valabilă trebuie îndeplinite patru condiţii: să existe
o “lume” care reprezintă
(reprezentările propriu-zise), o “lume”
reprezentată ( informaţia reprezentată), să existe de asemenea o relaţie
între cele două “lumi”.[4] În
ultimul rând, trebuie să existe procese care folosesc informaţiile rezultate
din “lumea” care reprezintă. Cea de-a doua asumpţie presupune ca agentul să se folosească de propria experienţă,
deoarece agentul are “stări interne care
durează mai mult decât stările din lumea reprezentată”.[5] A
treia asumpţie defineşte reprezentarea ca simbol ce are două proprietăţi: relaţia simbolului
cu lumea reprezentată este arbitrară, iar în al doilea rând simbolurile sunt
reprezentări discrete. Următoarea asumpţie accentuează faptul că există
diferite niveluri de abstracţie; nu toate conceptele corespund experienţei
perceptuale, ci există concepte abstracte ( dreptate, adevăr) care trebuie
interpretate. Ultima asumpţie presupune ideea că “unele modele cognitive nu trebuie corelate cu reprezentările
perceptuale”[6].
Alternativa teoriei
sistemelor dinamice şi critica lui Markman şi Dietrich
Articolul
lui Van Gelder îşi propune să răspundă la întrebarea “Ce ar putea fi cogniţia
dacă nu este computare într-o formă sau alta?”[7]
Prezentând două invenţii ale revoluţiei industriale, Van Gelder propune teoria
sistemelor dinamice atât ca metodă de explicare a proceselor cognitive cât şi
ca alternativă la abordarea de tip computaţionist. Prima invenţie importantă a
revoluţiei industriale este sistemul de angrenare pentru un motor rotativ
proiectat de James Watt. Sursa de energie a acestui sistem trebuie să fie
uniformă, să rămână constantă, prin urmare, viteza principalului volant nu
trebuie să varieze. Viteza volantului urma să fie reglată automat la valoarea
şi la timpul potrivit cu ajutorul unei supape de presiune. Dar cum urma să fie
acţionată această supapă? Cu ajutorul unui nou instrument. Van Gelder prezintă
de aici două soluţii: una este soluţia computaţionismului, alta este soluţia
lui James Watt, implicit a teoriei sistemelor dinamice (guvernorul
computaţional şi guvernorul centrifugal).
Guvernorul
computaţional[8]
a necesitat o împărţire a sarcinilor generale în subsarcini[9].
În primul rând, era necesară reglarea supapei de presiune doar dacă volantul nu
funcţiona la viteza corectă. Guvernorul
se comportă astfel ca un computer deoarece respectă anumiţi algoritmi. De
asemenea, fiecărei subsarcini îi corespunde câte o componentă fizică, deci sunt
necesare alte instrumente care să comunice între ele. Guvernorul computaţional
depinde în primul rând de reprezentare, dat fiind că fiecare operaţie are loc
prin manipulare de simboluri. Guvernorul verifică mediul (viteza în t0) pentru
a obţine reprezentări simbolice cu privire la viteza actuală a motorului, iar
în cele din urmă execută alte operaţii din care rezultă o reprezentare de
ieşire (ouput). La rândul ei, această reprezentare, va pune în
mişcare mecansmul de ajustare a supapei pentru a realiza schimbările necesare.
Fiecare operaţie (subsarcină) depinde una de cealaltă, iar întregul sistem
operează în manieră ciclică; mai mult decât atât, sistemul este homuncular dat
fiind că s-a stabilit că sunt necesare alte componente fizice care să compună
sistemul. Aceste componente comunică între ele prin transmiterea de mesaje, iar
în cazul în care componentele nu comunică între ele prin manipularea de simboluri
atunci nu pot comunica în niciun mod.[10]
Lumea conceptuală a guvernorului computaţional e constituită de algoritmi şi de
paradigma computerului. Prin urmare, “înţelegem guvernorul ca pe un instrument ce
execută anumite operaţii de bază, care secvenţiază operaţiile de bază; ca pe o
corespondenţă direct între operaţiile de bază şi elementele algoritmului.” [11]
Van
Gelder alege să expună soluţia lui James Watt pentru a arăta că două sisteme
(reprezentaţional, nonreprezentaţional) diferite pot rezolva aceeaşi problemă.
Watt a adaptat propria invenţie tehnologiei morilor de vânt. Soluţia a constat
într-un ax vertical agrenat la principalul volant. De ax, au fost ataşate două
braţe, iar la capătul fiecărui braţ a fost ataşată câte o bilă de metal. Când
axul era acţionat, forţa centrifugală ridica bilele. Mişcarea braţului era
conectată direct la supapa de presiune. Cu cât viteza principalului volant
creştea, braţele se ridicau, închinzând supapa. Cu cât viteza volantului
scădea, braţele coborau permiţând presiunii aburului să crească. Astfel,
motorul ajunge la o viteză fără variaţii. Unghiul braţelor şi viteza motorului
interacţionează, dar nu în mod reprezentaţional, prin urmare, “sistemele dinamice nu constau în simboluri
discrete.”[12]
Guvernorul are o natură noncomputaţională, deci nu există nici secvenţialitate.
Mai mult decât atât, chiar dacă se observă un fel de corelaţie între unghiul
braţelor şi viteza motorului nu înseamnă că este o relaţie de reprezentare, ci
mai degrabă o relaţie de codeterminare între acestea. Input-ul (axul) şi
output-ul (conexiunea la supapa de presiune) au loc în mod continuu, nu
secvenţial. De asemenea timpul este esenţial în ceea ce priveşte funcţionarea
guvernorului centrifugal deoarece guvernorul funcţionează în timp real, iar aspectele
cheie ale sistemelor dinamice sunt schimbarea continuă a valorilor variabilelor
, iar această schimbare apare în mod continuu în timp.[13]
Diferenţa dintre guvernorul computaţional şi cel centrifugal apare şi la acest
nivel, dat fiind că, “sistemele dinamice
asumă că reprezentările sunt blocate (time-locked) de informaţiile din lumea
reprezentată.”[14]
O proprietate importantă a
guvernorului centrifugal este non-homuncularitatea; guvernorul nu
interacţionează prin comunicare de mesaje ci prin interacţiunea organizată a
acelor părţi. În aceeaşi măsură trebuie amintită relaţia de cuplare dintre
unghiul braţelor şi viteza motorului, deoarece dat fiind că cele două sunt
codeterminabile, în cazul în care se schimbă un parametru al sistemului
dinamic, se schimbă întreaga dinamică a sistemului. Oricum, întregul sistem
ajunge la un aşa numit “attractor point”,
ceea ce înseamnă că viteza motorului şi unghiul braţelor rămân în parametrii
doriţi.
Teoria
sistemelor dinamice operează cu
conceptele matematicii abstracte ( ecuaţii diferenţiale de ordinul al II-lea)
care studiază sistemele abstracte, iar modelarea dinamică este parte a
matematicii aplicate care descrie schimbările din lumea reală tot prin
intermediul ecuaţiilor. Guvernorul centrifugal este exemplul care atinge şi
scopul lui Van Gelder: de a arăta că “modelele
de gândire nu rezultă din natura însăşi a gândirii ci din echipamentul
conceptual”[15]
Chiar dacă guvernorul centrifugal se vrea a fi
soluţia preferabilă guvernorului computaţional, Markman şi Dietrich consideră
că alternativa sistemelor dinamice cât şi celelalte abordări alternative[16]
şi-au îndreptat critica spre “nivelul de jos” (low-level) al proceselor perceptuale şi au eşuat în abordarea
“nivelului de sus” (high-level), al
acestor procese. Chiar dacă teoria sistemelor dinamice susţine că “schimbarea
continuă în relaţie cu schimbările din mediul înconjurător”[17]
elimină reprezentările, totuşi există exemple care arată cum un agent cognitiv
poate să reprezinte trecutul pentru a fi capabil să facă justificări.[18] În aceeaşi măsură, teoria sistemelor dinamice
susţine că stările reprezentaţionale continue sunt importante, dar cu toate
acestea multe procese cognitive necesită reprezentări statice şi discrete[19].
În acest punct, Markman şi Dietrich îmbină reprezentările discrete cu
reprezentările continue şi dau drept exemplu “abilitatea oamenilor de a reprezenta relatii spaţiale în limbaj care
sugerează că trebuie să existe componente discrete care durează dincolo de
stimulările senzoriale particulare”[20].
Markman
şi Dietrich susţin că în măsura în care încă nu există contraargumente solide
în privinţa eliminării viziunii clasice cu privire la reprezentare, atunci, nu
trebuie înlocuită cu alternative ci trebuie extinsă prin relaţionare cu aceste
posibile alternative pentru că asumpţiile clasice ale reprezentaţionismului
sunt viabile.
Bibliografie:
MARKMAN,
Arthur; DIETRICH, Erich. 2000. “Extending
the classical view of representation”. Trends in Cognitive Sciences –
Vol. 4, No.12.
VAN
GELDER, Tim. 1995.“What cognition might be if not computation?”.The Journal of
Philosophy, VOLUME XCI, NO. 7, JULY.
PITT, David. “Mental representations”.
Stanford encyclopedia of philosophy.
[1] În articolul, “What
cognition might be if not computation?”, The Journal of Philosophy, VOLUME XCI,
NO. 7, JULY 1995
[2] În articolul “Extending the classical view of
representation”, Trends in Cognitive Sciences – Vol. 4, No.12, December
2000
[3] Markman, Dietrich 2000, 471
[4] Această relaţie de
reprezentare are rolul de a determina cum elementele “lumii” care reprezintă
înlocuiesc elementele “lumii” reprezentate; la acest nivel este vorba de
relaţia de comunicare despre care aminteşte Van Gelder în studiul său, “What
cognition might be if not computation?”.
[5] Markman, Dietrich 2000, 471
[6] Idem
[7] Van Gelder 1995, 346
[8] Guvernorul urmează
asumpţiile prezentate mai sus.
[9] Prima subsarcina:măsurarea
vitezei volantului; a doua subsarcină: calcularea diferenţei dintre viteza actuală
şi viteza dorită (dacă nu există diferenţă între cele două viteze nu este
nevoie de nicio schimbare şi se revine la prima subsarcină; a treia subsarcină:
dacă valorile celor două viteze diferă, atunci trebuie să se calculeze cât
trebuie ajustată supapa; a patra subsarcină constă în ajustarea presiunii. Apoi se revine la prima subsarcină.
[10] Reprezentarea, computarea,
secvenţialitatea, operaţia ciclică şi homuncularitatea sunt proprietăţi
interdependente ale sistemului.
[11] Van Gelder 1995, 355
[12] Markman, Dietrich 2000, 473
[13] Idem
[14] Idem
[15] Van Gelder 1995, 358
[16] “perceptual symbol systems”,
“situated action”, “embodied cognition”.
[17] Markman, Dietrich 2000, 474
[18] idem
[19] În această viziune există
şapte motive care justifică reprezentările discrete: “pentru discriminarea
stărilor în lumea reprezentată, pentru accesarea proprietăţilor specifice ale
reprezentărilor, pentru combinarea reprezentărilor, pentru structura
combinatorică a sistemelor cognitive, pentru rolul funcţional în rândul conceptelor,
pentru că au concept abstracte şi pentru că au reprezentări non-nomice”. În
Cursul nr. 9, Filosofia minţii şi a ştiinţei cogniţiei, Reprezentări.
[20] Markman, Dietrich 2000, 474
Comentarii