Despre egalitate
Despre
egalitate
© (atentie! acest eseu este proprietate intelectuala proprie! )
Egalitatea
de facto, diferită de egalitatea formală este imposibil de stabilit fără a
încălca libertatea părţilor implicate. Acolo unde se încearcă o redistribuire a
poverilor şi a beneficiilor tocmai pentru a contrabalansa starea de fapt, are
loc ceea ce se numeşte o dublă nedreptate şi dacă din punct de vedere logic sau
matematic lucrurile stau în acest mod, realitatea socială are o altfel de
natură. Istoric vorbind, conceptul de egalitate
de tratament a avut ca temei noţiunile de neutralitate, imparţialitate şi
universalitate. Trebuie avut în vedere că orice lege sau regulă are caracter
coercitiv şi că în definitiv, „orice lege
restrânge libertatea individuală într-o anumită măsură modificând mijloacele de
care oamenii pot uza în urmărirea ţelurilor lor” ( Hayek, Drumul către servitute, ed. Humanitas,
Bucureşti, 1993, p. 89). De asemenea, egalitatea formală are un caracter
imparţial şi prin prisma faptului că regulile formale nu vizează niciun actor
sau grup particular ce participă la viaţa socială, ceea ce înseamnă în acelaşi
timp că neavând scopuri ţintă pe care să le atingă , efectele egalităţii
formale nu pot fi prevăzute; de aici şi nemulţumirea susţinătorilor egalităţii
de facto.
În
mod clar, sărăcia din care anumiţi indivizi nu pot ieşi este nedreaptă; dar
este o consecinţă neintenţionată a ceea ce înseamnă economie decentralizată,
libertatea antreprenorului de a intra în competiţie, a ceea ce înseamnă
inovaţie, dar şi a ceea ce înseamnă egalitate formală sau egalitate de
tratament.
Pe
de altă parte, susţinătorii egalităţii de fapt asumă că două nedreptăţi fac
dreptate ( sau în original, teza lui Pojman – „two wrongs make a right” („The case against affirmative action”, în
„Ethics in practice, An anthology”,
Fourth edition, ed. La Folette, H, Wiley Blackwell., p 560) sau, altfel spus,
asumă că tratamentul preferenţial acordat unui anumit segment va instaura cumva
un echilibru. Şi totuşi, tratamentul preferenţial propune o distribuire a
beneficiilor, deci şi o distribuire a poverilor care trebuie suportate în mod
clar de cealaltă tabără, ceea ce face din egalitatea de facto, nu doar un
arbitru care să niveleze spaţiul jocului, ci o entitate care schimbă regulile
jocului sau care mai curând inversează rolurile între diferiţi actori sociali,
ca şi când fiecare dintre noi, ar trebui sa fie pe rând, când bogat, caând
sărac.
Dincolo
de această imagine acolo unde există tratament preferenţial există şi o formă
de discriminare împotriva altor membrii ai societăţii, adică acolo unde există
beneficii suplimentare pentru anumiţi actori sociali, trebuie să existe alţii
membrii ai societăţii respective care să poarte poverile.
Actorii
sociali nu sunt cifre şi variabile, ci indivizi care deşi se supun normelor
sociale, aceştia caută totuşi în limitele acestei ordini impuse să îşi
urmărească interesele personale, să îşi satisfacă nevoile în funcţie de planul de viaţă pe care fiecare dintre ei
îl are; din acest punct de vedere oamenii sunt organisme imprevizibile.
Nedreptatea
ca urmare a impunerii egalităţii de facto s-ar traduce prin nedreptate şi
inegalitate instituţionalizată.
Comentarii