Sinele, un construct social
Sinele,
un construct social
© (atentie! acest eseu este proprietate intelectuala proprie! )
În această lucrare îmi propun să
contraargumentez ideii că Sinele este ceva singular, un dat interior al naturii
noastre umane. Această viziune este mai degrabă rodul unui cadru de gândire,
rezultatul anumitor perspective ontologice care rezultă din cunoaşterea
teoretică sau ştiinţifică pe care mintea
umană a putut să o cunoască.
Odată
cu infirmarea geocentrismului ( care a influenţat şi modalitatea în care ne
raportăm la fiinţa umană ca având un statut privilegiat, creaţie a lui
Dumnezeu, deci cu o natură divină şi un sine dat ), Copernic[1] şi
Darwin zdruncină din temelii credinţele omului odată cu ieşirea din paradigma
geocentrismului. Nu doar că din acest moment omul devine propriul său stăpân ,
„făcând
îngerii şi pe Dumnezeu mai puţin plauzibili”[2],
dar devine liber şi responsabil de acţiunile sale; rămâne singur într-o lume în
care omul trebuie să îşi facă de acum un plan pentru că destinul nu mai este
acela care hotărăşte cu privire la viaţa sa.
Pe
de altă parte, cercetările lui Darwin au
condus la descoperirea că omul nu are o natură privilegiată, ci o natură care
îl aliniază animalelor. Astfel că teoriile lui Darwin şi Copernic au condus
umanitatea în punctul de a-şi schimba cadrul de gândire, de a se raporta la
bine din altă perspectivă, deci de a-şi construi alte credinţe, şi în final de a se angaja în acţiune alături
de ceilalţi în funcţie de aceste credinţe.
Corelaţia
dintre perspectiva teoretică şi cea ontologică
este vizibilă în teoria Ideilor a lui Platon, „dacă privim în urmă şi avem în vedere gândirea lui Platon, de exemplu,
este clar că perspectiva ontologică care fundamentează moralitatea conduitei
drepte era identică cu teoria sa ştiinţifică despre univers”.[3]
Schimbarea cadrului de gândire
a determinat în aceste condiţii o altfel de raportare la conceptul de bine, o
îndepărtare treptată de dogmatismul religios şi odată cu aceasta o
responsabilizare a individului ; mai pe scurt, mentalitatea omului în ceea ce
priveşte propria persoană sau sine şi relaţiile cu ceilalţi se schimbă. Omul se
deschide spre o altă realitate pe care el însuşi şi-o construieşte de acum.
Ideea
pe care am încercat să o explic până aici este susţinută de viziunea conform
căreia cadrele de gândire (frameworks) oferă condiţiile sau temeiul
(background) pentru judecăţile noastre morale[4].
Lucrarea
mea va susţine că este imposibil să ne raportăm la lume fără a adopta o
perspectivă, un anumit cadru de gândire care acţionează asupra noastră formând
constrângeri sociale şi construcţii sociale.
Este
important de adus în atenţie ideea că omul tinde să creadă că principiile
adoptate, cultura din care face parte reprezintă canonul de judecată morală. În
funcţie de propria concepţie despre bine diverse comunităţi se raportează diferit la ceea ce înseamnă individul; Richard
Nisbett a realizat un studiu care arată cât de diferit înţeleg vesticii (în
special din nordul Europei şi americanii) şi esticii (asiaticii) rolul omului în viaţa socială.
Vesticii
consideră, de pildă, că următoarele caracteristici se aplică tuturor: că
fiecare individ are atribute distinctive, că oamenii îşi controlează propriul
comportament nefiind determinat, „se simt
mai bine când alegerile şi preferinţa personală determină veniturile”[5];
consideră de asemenea că asocierea cu alţi indivizi îi poate ajuta să îşi
atingă scopurile, succesul îi face să se simtă bine şi împăcaţi cu propria
persoană, că tratamentul egal trebuie aplicat tuturor, deci că nu ar trebui să
existe privilegii.
Cultura
asiatică pe de altă parte manifestă o prejudecată culturală faţă de
individualism concretizată în ideea că acela care vrea să iasă din mulţime, va
fi subiect de critică.[6]
Asiaticii sunt mult mai preocupaţi să acţioneze în cadrul unui grup şi să
atingă scopul propus de grupul respectiv. De asemenea, succesul înseamnă a
contribui, a coopera cu ceilalţi membrii ai grupului. Concepte ca merit
individual nu există pentru că aceştia au anumite roluri sociale bine
determinate astfel încât fiecare ştie ce rol are în cadrul grupului:
O
prietenă asiatică mi-a spus că cel mai remarcabil lucru pe care l-a întâlnit în
timp ce vizita casele americane este că fiecare spunea „mulţumesc” fiecăruia:
„Mulţumesc că ai aranjat masa”, „Mulţumesc că ai dus maşina la spălat”. În ţara
ei toată lumea are o obligaţie clară într-un anumit context şi că nu trebuie să
mulţumeşti oamenilor pentru că îşi respectă obligaţiile.
Totul
începe odată cu momentul în care ne naştem şi cu influenţa pe care o exercită
părinţii asupra noastră. Deprindem capacitatea de a vorbi doar prin intermediul
relaţiei cu alte persoane (la început, membrii ai familiei din care facem
parte).
Dezvoltarea
individuală începe odată cu reacţiile mediului social la comportamentele pe
care le manifestam mai ales la vârstele mici. Aprobarea şi dezaprobarea
reprezintă indicatorii care semnalizează
dacă ceea ce facem este „corect” sau „gresit”. De exemplu, copiii devin
atraşi de o anumită materie şcolară doar în condiţiile în care primesc laude
din partea profesorului sau iau note foarte bune, iar acest lucru ajută în
dobândirea stimei de sine şi a încrederii în propriile noastre capacităţi. De
asemenea, copiii imită comportamentul anumitor persoane, cu alte cuvinte
învăţăm cum să ne comportăm prin observarea de modele.
Exersarea,
interacţiunile sociale şi autoreglarea se dovedesc a fi factorii care
influenţează dezvoltarea mintală, dar şi dezvoltarea personalităţii. Pare că în
această perioadă învăţăm „regulile jocului” social şi mai mult decât atât,
sesizăm obligativitatea şi necesitatea lor incontestabilă[7]
astfel încât să ne dezvoltăm ca fiinţe umane.
În
concluzie, învăţăm încă de mici cum să performăm în faţa altora, să ne ajustăm comportamentul
în funcţie de cerinţele comunităţii din care facem parte. În fiecare manifestare
a noastră vrem să fim ceva şi pentru ceilalţi nu doar pentru noi, vrem ca
acţiunile noastre să fie aprobate, fie şi de un unic individ. Pentru Goffman,
de exemplu, viaţa este ceva performativ:
„Când un individ joacă o
scenă el cere în mod implicit ca
observatorii săi să ia în serios impresia care le este prezentată. Li se cere să creadă că personajul posedă atributele care pare că
le posedă , că sarcinile pe care le îndeplineşte vor avea consecinţele pe care
le asumă în mod implicit”.[8]
Faptul
că Sinele este performativ se observă în comportamentul în diferitele roluri pe
care le jucăm ca actori în viaţa
socială. De exemplu, un profesor va trebui să prezinte în faţa elevilor săi o
imagine de sine diferită, de cea pe care o prezintă prietenilor săi. Asta
înseamnă că există o neconcordanţă între comportamentele pe care le afişează?
Să
luăm, de pildă, exemplul oferit de Hare în „The
discoursive production of selves” în
care ne este prezentată o persoană care trebuie să fie în acelaşi timp o
angajatul obedient, dar şi agentul de vânzari agresiv. Persoana respectivă nu
face altceva decât să facă ceea ce a fost învăţaţă de la vârste mici; îşi
ajustează comportamentul în funcţie de situaţia în care este pusă, în funcţie
de propriile nevoi şi interese. Joacă rolul angajatului obedient pentru ca
angajatorul să îşi păstreze o imagine bună despre el, şi astfel să îşi păstreze
locul de muncă.
Pe
de altă parte, joacă rolul agentului de vânzări agresiv pentru că, în primul
rând, nu se mai află într-o poziţie inferioară, de a fi condus de cineva, iar
în al doilea rând scopul său rămâne acelaşi şi anume de a nu-şi pierde locul de
muncă.
Prin
urmare, atunci când vorbim despre Sine vorbim despre variatele poziţii de pe
care relaţionez cu ceilalţi. De ce vrem să afişăm un comportament exemplar faţă
de copiii noştri, şi, să zicem, nu
manifestăm niciun interes pentru ca preotul din sat să ne vadă duminica în
biserică?
Pentru
că nu asta ne interesează , ne interesează să interacţionăm cu cei care
reprezintă ceva pentru noi; şi este
posibil să dorim ca cineva să reprezinte ceva pentru noi doar în condiţile în
care credinţele noastre se identifică cu o anumită comunitate sau grup.
Reprezentarea
de sine se construieşte având în vedere şi reprezentarea pe care o au ceilalţi
despre mine; de aceea, omul întâi caută informaţii, ia informaţii din mediu,
iar abia apoi acţionează şi manifestă anumite comportamente.
Având
aceste idei în vedere, cred că tindem să îi dăm dreptate lui Nietzsche care
considera că nevoile noastre interpretează lumea.[9]
O
chestiune şi mai importantă este aceea că identitatea mea este articulată doar
în cadrul unui limbaj care este de altfel şi indicatorul gândirii; astfel ne
putem pune întrebări, îl putem înţelege pe celălalt şi putem construi împreună
cu celălalt.
Ceea
ce l-a salvat pe homo sapiens de la extincţia pe care a suferit-o strămoşul
său, homo neanderthalensis a fost adaptarea pentru vorbire; omul a avut posibilitatea,
ca prin intermediul limbajului de a-l
cunoaşte pe celălalt, de a-i comunica intenţiile şi aşteptările sale celuilalt,
de a coopera şi în final de a se contura împreună cu ceilalţi ca actori social.
Cu
toate acestea a aparţine rasei homo sapiens nu e o condiţie necesară şi
suficientă pentru a te dezvolta ca om sau ceea ce înţelegem noi prin noţiunea
de om. În anul 1724 este descoperit un copil, numit ulterior Peter, care nu a
avut în decursul vieţii sale vreo interacţiune cu oamenii. Era capabil să
înveţe dat fiind că a reuşit să se descurce în mediul sălbatic în care s-a dezvoltat,
dar nu a existat nicio urmă că ar fi prezentat vreo formă de socializare.[10]
Nu a reuşit să înveţe să vorbească, singurele cuvinte pe care le-a putut rosti
fiind ki scho şi qui ca, care însemnau de fapt numele celor care l-au avut în grijă
– Regele George şi Regina Caroline. Evident că imposibilitatea vorbirii
reprezintă în mod necesar lipsa gândirii.
Astfel
de exemple ne ajută să descoperim cât de mult din ceea ce suntem noi înşine
este ceva interior şi înnăscut şi cât de mult pot învăţa fiinţele umane din
propriile experienţe, de la oamenii din jurul lor, de la mediu.
De asemenea e interesant de
văzut
cum culturi diferite în funcţie de tradiţiile, obişnuinţele şi scopurile au
ales fie individualitatea, fie colectivitatea; sau ce rol enorm are educaţia,
interacţiunea continuă cu ceilalţi la vârstele mici şi paradigma socială din
care în mod întâmplător facem parte.
Referinţe:
R.
Rorty, „Freud and moral reflection”, în Essays on Heidegger
and others. Philosophical Papers Volume 2, Cambridge: Cambridge University Press, 1991.
Fr.
Nietzsche, Voinţa de putere, Cartea a
treia, 1.c: „Credinţa în «Eu». Subiectul”, trad. C. Baciu, Ed. Aion, 1999.
Rom Harré, „The Discursive Production of
Selves”, în Theory & Psychology, vol. 1(1), 1991.
Ch.
Taylor, „The self in moral space”, în Sources
of the Self. The Making of the Modern Identity, Cambridge, MA: Harvard U.P.,
1989.
Richard
Nisbett, „The Geography of Thought: How
Asians and Westerners Think Differently...and Why”, The Free Press, 2003.
Jean Piaget, „The
moral judgement of the child”, The Free Press.
Ervin Goffman, „The presentation of self in everyday life”, Garden City, NJ: Double
day, 1959.
Schmidtz, D.
Brennan, J., „Freedom of commcerce: 1776”,
„A brief history of liberty”, Wiley-Blackwell,
2010.
Douglas
Candland, „Feral children and clever
animals”, Oxford University Press, 1993.
[1] Teoria lui Copernic a avut influenţă mult mai
târziu când opoziţia Bisericii care considera publicaţia acestuia o erezie, s-a
diminuat.
[2] Rorty, 1991, p.143.
[3] Taylor,
1989, p. 8.
[4] Ibid.,
p. 25.
[5] Nisbett,
2003, p. 47.
[6] În
original: „The peg that stand out is
pounded down”. Nisbett, 2003, p. 48.
[7] Piaget,
p. 104.
[8] Goffman,
1959, p. 28.
[9] „ „Subiectul” este ficţiunea potrivit căreia o
multitudine de stări identice în noi ar fi efectul unui singur substrat: dar
noi suntem cei care am creat „identitatea” acestor stări; identificarea şi
ajustarea acestora constituie faptul real, iar nu identitatea ( - aceasta
trebuie mai degrabă contestată - )”. Nietzsche, 1999, p.319.
[10] Candland,
1993, p. 9.
Comentarii