În ce măsură asociaţiile voluntare pot fi o soluţie la problema restrângerii libertăţilor civile cauzate de ameninţările teroriste?
Universitatea din București
Facultatea de Filosofie
În
ce măsură asociaţiile voluntare pot fi o soluţie la problema restrângerii
libertăţilor civile cauzate de ameninţările teroriste?
© (atentie! acest eseu este proprietate intelectuala proprie! )
În acest eseu îmi propun să prezint în
linii mari ce înseamnă terorismul şi de ce reprezintă un pericol pentru
societăţile democratice, nu atât prin acţiunea teroristă în sine ci prin
acţiunile pe care guvernarea le întreprinde în vederea eliminării acestui
fenomen. De asemenea, voi avea în vedere şi viziunea lui Judith Shklar cu
privire la liberalismul fricii, iar în ultima parte, voi încerca să arăt în ce
măsură asociaţiile voluntare ar putea fi o soluţie la problema restrângerii
libertăţilor civile cauzate de ameninţările teroriste.
Terorismul în spaţiul european este în
mod clar un atac îndreptat împotriva democraţiei şi a valorilor pe care aceasta
le promovează, împotriva libertăţii de exprimare, libertăţii opiniei ori a
liberei asocieri; deşi cred că ar fi mai corect să afirmăm că acţiunile
teroriste reprezintă un atac la drepturile omului şi un atentat la viaţa
fiinţei umane. Această idee este susţinută de situaţia actuală în care se
regăsesc atât civilizaţiile democratice cât şi civilizaţiile non-democratice
despre care se poate spune că există o tensiune evidentă între valorile pe care
acestea le promovează[1]. Cu cât diferenţele culturale dintre aceste
două civilizaţii cresc cu atât pericolul atacului terorist este mai ridicat.
Scopul terorismului este acela de a
genera frică, iar acest lucru este incontestabil de vreme ce atacurile
teroriste au scopul de a ucide un grup de oameni pentru a crea panică în cadrul
unui alt grup de oameni sau poate, în interiorul unei întregi comunităţi. Generarea fricii determină
indivizii şi în speţă autorităţile statale să ia măsuri anti-teroriste care să
restrângă libertăţile civile; chiar
indivizii vor fi dispuşi să renunţe de exemplu la dreptul la liberă
exprimare, tocmai pentru a preveni un alt atac terorist. Şi pare o decizie
raţională de vreme ce toţi ne dorim să ne conservăm viaţa. Cu toate acestea,
sunt cel puţin două chestiuni care trebuie avute în vedere; în primul rând,
restrângerea libertăţilor civile ca urmare a fricii produse de terorism
reprezintă o degenerare a însăşi instituţiei democraţiei. În al doilea rând,
trebuie să luăm în calcul şi posibilitatea ca guvernările, profitând de
vulnerabilitatea indivizilor în faţa acestui tip de situaţie, sub pretextul
protejării individului, să ia decizii care să restrângă libertăţile civile
tocmai pentru a controla cu uşurinţă masele de oameni.[2]
Argumentul formulat de Judith Shklar[3]
privind neîncrederea pe care trebuie să
o manifestăm în ceea ce priveste guvernarea se potriveşte caracterului situaţiei
actuale. Voi expune în linii mari acest argument pentru a înţelege mai bine în
ce context ne situăm.
Frica este o reacţie fizică şi mentală,
comună atât animalelor cât şi fiinţelor umane.
Spune Shklar, „a fi în viaţă,
înseamnă a te teme”[4],
dar frica de frică este o frică ce creează incertitudine, insecuritate şi face ca
exercitarea libertăţilor să devină imposibilă. Shklar aprobă că guvernarea
poate recurge la ameninţarea cu pedeapsa, dar aceasta este o chestiune minimală
şi necesară pentru recunoaşterea şi impunerea legii. Guvernările deţin o putere
pe care cei mai mulţi nu o luăm în considerare, iar aceasta constă în
capacitatea lor de a ucide, de a îndoctrina şi de a porni războaie[5]. Soluţia propusă de J. Shklar o reprezintă
asociaţiile voluntare care au rolul de a contrabalansa puterea deţinută de
guvernare şi de a preveni monopolul pe care guvernarea îl poate revendica.
Astfel, asociaţiile voluntare au „capacitatea
de a deveni unităţi semnificative de putere şi influenţă socială, care pot
verifica, sau cel puţin modifica, revendicările altor agenţi organizaţi, atât
voluntar cât şi guvernamental”[6].
Mai mult decât atât, pentru ca indivizii
să fie capabili să acţioneze în aşa fel încât să îşi impună dorinţele şi
punctele de vedere, aceştia trebuie să dea dovadă de „curaj moral”,
„autonomie”, o „bună informare” şi „încăpăţânare”, adică trebuie să dovedească
că nu le este frică să ceară ca drepturile lor să nu fie încălcate.
Ca o avertizare pentru situaţia
terorismului contemporan, Shklar spune că liberalismul fricii pe care ea îl
susţine nu va fi bine primit de civilizaţiile încastrate în obiceiuri
tradiţionale[7].
Asociaţiile voluntare îşi găsesc
locul în acest context în condiţiile în care îşi vor trasa ca obiective
promovarea libertăţilor civile şi informarea indivizilor cu privire la
drepturile lor, iar pe de altă parte, supravegherea guvernării în vederea
evitării unui abuz; mai pe scurt asociaţiile voluntare au rolul de a veghea
asupra ordinii sociale. Consider că asociaţiile voluntare au datoria de a face
presiuni asupra guvernării în sensul că trebuie atrasă atenţia asupra faptului
că restrângerea libertăţilor civile nu este o soluţie la ameninţarea teroristă.
Trebuie atrasă atenţia guvernării asupra faptului că nu îţi poţi constrânge sau
pedepsi cetăţenii pentru o incapacitate pe care o are însăşi guvernarea; o
incapacitate provenită din lipsa unei strategii anti-teroriste eficiente. Un
exemplu în acest sens este atacul terorist din ianuare 2015 cu privire la care
statul francez a fost ameninţat în trecut. Publicaţia ce era ţinta
ameninţărilor teroriste încă dinainte de a avea loc atacul terorist
propriu-zis, era şi înainte supusă presiunilor chiar din interiorul ţării şi
s-a încercat suprimarea ei prin încălcarea dreptului la liberă exprimare. În
această situaţie asociaţiile voluntare trebuiau să aducă la cunoştinţă
guvernării că este necesară o atenţie sporită la posibilele atacuri teroriste,
nu o constrângere, o reducere la tăcere a publicaţiei respective.
Dacă definim asociaţiile voluntare ca
organisme menite să apere democraţia şi libertăţile individuale, atunci
individul are un rol central. Acesta va acţiona conform cu voinţa sa proprie,
ba chiar va învăţa să fie cu un pas înaintea guvernării. Asociaţiile voluntare
ar putea iniţia programe destinate să mobilizeze comunitatea în aşa fel încât
toţi indivizii să înţeleagă fenomenul terorismului şi să îl poată preveni, iar
acest lucru să se petreacă fără restrângerea libertăţilor civile.
De asemenea, guvernarea trebuie să
înţeleagă că pentru prezervarea democraţiei e necesară ”protejarea autonomiei individuale, grupale, naţionale şi regionale,
bazată pe diversitate şi pe dreptul la exprimarea liberă a opţiunilor şi
reflectată în instituţii naţionale flexibile, susţinute de statul de drept”[8].
O încercare de restrângere a
libertăţilor civile în vederea prevenirii atacurilor teroriste ne poate aduce
cu siguranţă aminte de dictaturile comuniste din spaţiul european de la
mijlocul de secol XX în care guvernarea adopta politici de suprimare a
libertăţii negative. Acesta este un motiv în plus pentru care asociaţiile
voluntare trebuie să aducă la cunoştinţă individului că o autoritate exterioară
nu îi poate impune cum să gândească o anumită problemă, nu îi poate impune să
accepte orice manifestare culturală sau religioasă reacţionară şi să reducă sub
tăcere orice opinie pentru a se păzi pe el însuşi şi pe comunitatea întreagă de
un posibil atac terorist.
Desigur că nu trebuie să înţelegem
guvernarea ca pe un inamic care conspiră
împotriva noastră în fiecare moment, ci individul trebuie să înţeleagă că din
anumite puncte de vedere este vulnerabil faţă de guvernare, iar atunci când nu
îşi poate exercita drepturile înseamnă că drepturile sale au fost încălcate de
puterea pe care altcineva o poate exercita asupra sa. Astfel că drepturile negative de care trebuie
să dispună orice individ trebuie înţelese ca „protecţie necesară împotriva ameninţării puterii”[9].
După cum am sugerat şi mai sus gândesc
asociaţiile voluntare în acest context şi ca organisme cu rol educaţional în
sensul că acestea pot avea capacitatea de a forma indivizi capabili să judece
în mod autonom situaţiile critice şi de asemenea, îi pot încuraja să acţioneze
atunci când au scopuri comune. Indivizii trebuie să înveţe să distingă între
acţiunea binefăcătoare a guvernului şi acţiunea opresivă prin sondarea situaţiilor
în care ar fi vrut să acţioneze şi nu au putut să o facă. În felul acesta,
comunităţile ar putea deveni mult mai unite atunci când vine vorba de apărarea
propriilor libertăţi.
De asemenea, asociaţiile voluntare
trebuie să atragă atenţia guvernării cu privire la indivizii care sunt suspecţi
de acte teroriste. Deşi sunt indivizi ce prezintă doar posibilitatea de a
comite atacuri teroriste şi se poate contraargumenta că li se poate încălca
libertatea, cu toate acestea trebuie acceptat că pentru a fi salvate libertatea
şi drepturile unora, trebuie diminuate libertăţile altora:
Rămâne
adevărat că libertatea unora trebuie câteodată limitată pentru a garanta
libertatea altora. Dar pe baza cărui principiu ar trebui făcut acest lucru?
Dacă libertatea este o valoare sacră şi intangibilă, un astfel de principiu nu
poate exista. [..] Soluţia nu
poate rezulta decât dintr-un compromise pragmatic.[10]
Există situaţii în
care cetăţeni care se nasc şi cresc în civilizaţiile democratice decid să facă parte la un moment din
organizaţii teroriste, să se antreneze pentru acţiuni teroriste, iar apoi să
revină în ţara din care a plecat şi să execute o astfel de acţiune. În astfel
de situaţii principiului liberei asocieri nu mai funcţionează de vreme ce
astfel de indivizi devin periculoşi pentru o întreagă societate. Este cazul lui
Faysal Galab un individ American, de 27 ani , născut şi crescut în New York
care pleacă în Afghanistan pentru a se antrena în organizaţia Al-Qaeda. Acolo a
învăţat să folosească un Kalashnikov, un pistol 9mm, lansatoare de grenade ş.a[11]. Guvernul American
a ştiut în tot acest timp ce a făcut individul în Afghanistan şi este arestat
imediat cum va reveni în SUA. Aceasta este o situaţie în care dreptul la liberă
asociere şi liberă exprimare nu mai poate fi susţinut de vreme ce Galab s-a
alăturat unei organizaţii teroriste şi s-a transformat el însuşi într-o
ameninţare pentru ceilalţi indivizi.
În aceste condiţii asociaţiile voluntare şi guvernarea trebuie să aibă
în vedere şi astfel de situaţii, să supravegheze indivizii care pot reprezenta
un potential pericol. De obicei, acţiunile teroriste sunt de fapt răspunsuri la
viziunile neortodoxe cu privire la ce înseamnă societatea în ansamblu cu tot cu
instituţiile ei. Cu toate acestea,
încălcarea dreptului la liberă exprimare tocmai pentru a preveni atacurile
teroriste, înseamnă a fi redus la tăcere pentru nişte indivizi care nu au
cunoscut progresul şi nu vor să îl accepte.
Prin urmare, consider că restrângerea libertăţilor individuale ca
prevenire a atacurilor teroriste nu reprezintă o soluţie viabilă, iar asociaţiile voluntare ar putea avea rolul de a împiedica guvernarea să ia
decizii care să îngrădească libertăţile indivizilor şi de asemenea ar putea
iniţia programe care să îi determine pe indivizi să înţeleagă că libertăţile
civile nu sunt alienabile.
Bibliografie
Shklar, J. “The liberalism of fear”.
Berlin, I. 1996, “Două concepte de
libertate”, în “Patru eseuri despre libertate”, Bucureşti, ed. Humanitas.
Brooks, T. 2011, „Bernard
Williams, Republicanism and the Liberalism of Fear”, Newcastle University.
Văduva, G. 2005, „TERORISMUL
CONTEMPORAN – FACTOR DE RISC LA ADRESA SECURITĂŢII ŞI APĂRĂRII NAŢIONALE, ÎN
CONDIŢIILE STATUTULUI ROMÂNIEI DE MEMBRU NATO”, Bucureşti, ed. Universităţii Naţionale de
apărare „Carol I”.
Sarcinschi,
A. 2006, „Globalizarea insecurităţii. Factori şi modalităţi de contracarare
Universităţii Naţionale de apărare „Carol I”.
Chesney,
R. M. 2003, http://works.bepress.com/robert_chesney/6.
„The society and counter terrorism”, în
„Building Terrorism Ressistant
Communities”, 2009, edS. Ekici, S., Ekici, A., Ward, R., Arlikatti, IOS
Press.
[1]
„Fenomenul terorist este şi un rezultat al adâncirii faliilor strategice dintre
civilizaţia democratică şi civilizaţiile non-democratice, dintre civilizaţia de
eprubetă şi civilizaţia încremenită în subdezvoltare, prejudecăţi şi lipsă de
mijloace” Văduva G., 2005, p. 5.
[2] Există
riscul ca această idee să pară exagerată, dar este o realitate că frica poate
genera constrângere exterioară.
[3] În „The liberalism
of fear”.
[4] Shklar, „The
liberalism of fear”, p. 157.
[5] Ibid., p.
158.
[6] Idem
[7] Shklar, „The liberalism of fear”, p. 161.
[8] Sarcinski A.,
2006, p. 39.
[9]
Williams, 2005, p. 56.
[10] Berlin,
1996, p. 208.
[11] Chesney
R. M., 2003, p. 1409.
Comentarii