O analiză a teoriei lui Olson.
O analiză a teoriei lui Olson.
© (atentie! acest eseu este proprietate intelectuala proprie! )
În acest eseu îmi propun să arăt că
explicaţia lui Olson privind apariţia statului se limitează la un unic
argument, acela economic; acela al calcului cost-beneficiu şi riscuri. Din
acest punct de vedere, consider că teoria lui Olson nu reuşeşte să explice
corect relaţia dintre guvernare şi guvernaţi. În acest sens voi prezenta
înainte de toate teoria lui Olson iar apoi voi încerca să aduc câteva posibile
obiecţii.
Premisa teoriei lui Olson este că
societatea are nevoie de ordine şi de bunuri publice pentru a funcţiona în mod
satisfăcător. Lipsa acestor condiţii ar afecta orice motivaţie a indivizilor de
a produce bunuri. Răspunsul cel mai natural în ceea ce priveşte acest tip de
problemă ar fi acela că în vederea stabilirii unei ordini sociale, consensul,
cooperarea indivizilor, se constituie ca soluţie. Dar, spune Olson, în cadrul
grupurilor mari, când discutăm despre consens şi acţiune prin consens, costul
suportării acestei acţiuni de către fiecare individ este mult prea mare în raport
cu beneficiile de care acesta s-ar putea bucura[1].
Totuşi, se întreabă Olson, cum au evitat grupurile mari anarhia? Răspunsul este
metafora „Banditului staţionar” care devine individul care cârmuieşte, care
guvernează un astfel de grup. „Banditul staţionar” este un individ raţional
care îşi dă seama în urma unui calcul cost-beneficiu că este în interesul său
să renunţe la rolul de „bandit hoinar”; ba chiar îşi dă seama că trebuie să îi
înlăture pe ceilalţi posibili „bandiţi hoinari”. De cealaltă parte, a membrilor
comunităţii pare că situaţia este analizată tot prin prisma unui calcul
cost-beneficiu. „Banditul hoinar” jefuieşte comunitatea în mod repetat prin
furtul tuturor bunurilor pe care membrii comunităţii le produc. Ca o
consecinţă, orice motivaţie a membrilor comunităţii respective de a produce
bunuri, dispare, ceea ce înseamnă că pe termen lung „Bandiţii hoinari” se vor
afla în situaţia de a nu mai avea ce prăda. „Banditul hoinar” realizează că
trebuie să devină un „bandit staţionar”, tocmai pentru a putea jefui în
continuare comunitatea, dar uzând de data aceasta de o altă metodă. De cealaltă
parte, membrii coumunităţii vor ajunge la concluzia că este preferabil
„banditul staţionar”, „banditului hoinar” din cel puţin două motive. În primul
rând, acesta va rezolva problema insecurităţii, a fricii, generate de jaful
perpetuu al „bandiţilor hoinari”, iar în al doilea rând, indivizii vor avea din
nou motivaţia de a produce bunuri.
Dacă un bandit hoinar devine sedentar şi
îşi revendică furtul sub forma unei taxe regulate şi în acelaşi timp menţine
monopolul asupra furtului pe domeniul său, atunci aceia de la care el percepe taxe vor avea
motivaţia de a produce.[2]
Astfel că situaţia este una de natură
reciprocă. Membrii comunităţii vor produce bunuri care vor fi impozitate, iar
la rândul său, „banditul staţionar” va produce un bun public prin faptul că va
avea grija ca alţi bandiţi să nu intre pe teritoriul său. De asemenea,
indivizii se vor bucura şi de anumite drepturi individuale pe care „banditul
staţionar” e interesat să le ofere tocmai pentru ca aceştia să aiba motivaţia
de a produce bunuri în continuare.
Această metaforă a statului tâlhar care
nu mai este prezentat ca un organism ce urmăreşte să asigure binele în
societate, ci ca un organism care acordă anumite drepturi cetăţenilor săi
pentru că urmăreşte să îşi maximizeze căştigurile, răstoarnă vechea viziune
asupra ordinii publice conform căreia statul este o construcţie pe care au facut-o
cetăţenii în urma unui contract social pentru a le asigura anumite beneficii.
În acest mod de a înţelege apariţia statului, statul este o soluţie la o
problemă (lipsa ordinii publice), statul apără ceva ce aparţine tuturor.
În viziunea lui Olson, „banditul
staţionar” are interesul de a menţine ordinea publică, de a securiza societatea,
de a înlătura posibilii „bandiţi hoinari”, tocmai pentru că are un interes pe
termen lung (acela de a colecta taxe de la indivizi) în ceea ce priveşte
societatea respectivă.
Ca o consecinţă la cele menţionate mai
sus, statul nu reprezintă un organism menit să apere drepturile individuale ale
cetăţenilor ( iar aşa cum este prezentată teoria lui Olson, nu există drepturi
individuale în afara statului), ci
statul este o consecinţă a unor „jocuri de putere” care nu are sub nicio formă
în vedere interesele cetăţenilor, ci interesele proprii celor care guvernează.
Astfel că statul, deşi este o formă de oprimare, cu toate acestea este forma de
oprimare preferabilă celorlalte posibile forme de acelaşi gen.
Având în vedere aceste aspecte, mă
preocupă caracterul neintenţionat al drepturilor pe care cetăţenii le au în
viziunea lui Olson privind metafora statului tâlhar. Dacă acceptăm că indivizii
sunt subordonaţi intereselor statului, care, în definitiv este un „tâlhar”, şi
că indivizii au atâtea drepturi şi libertăţi în limitele intereselor statului, atunci, indivizii au
atâta libertate de mişcare, de alegere cât le permite statul. Ceea ce înseamnă
că indivizii nu sunt niciodată cu adevărat liberi şi nici nu au drepturi ci din
contră, sunt supuşi coerciţiei. De
asemenea, viziunea lui Olson privind statul este una cu dublu înţeles; înainte
de a fi tâlhar, statul este înainte de toate, protecţia împotriva altor
posibili tâlhari ceea ce înseamnă că legitimitatea acestui tip de stat se
bazează pe ideea răului cel mai mic, pe o preferinţă a indivizilor de a fi mai
puţin furaţi, tâlhăriţi.
Având în vedere consideraţiile lui Olson
privind raportul dintre putere şi cel
care suportă acţiunile puterii, dintre cel puternic şi cel slab, până la urmă,
pare că Olson restrânge discuţia doar la palierul economic, la discuţia privind
costurile, beneficiile şi riscurile. Singurele drepturi pe care individul le
are în acest context consider că sunt drepturile publice: dreptul de a produce
şi de a-ţi însuşi o parte a muncii tale la care în definitiv eşti îndreptăţit.
Olson nu face distincţia între drepturi individuale şi drepturi publice în
discuţia privind problema puterii. Pentru Olson, statul tâlhar oferă drepturi
în limitele propriilor sale interese, iar indivizii acceptă această
situaţie.Totuşi nu ne este clar în ce măsură indivizii vor fi motivaţi să
producă bunuri publice doar în schimbul securităţii şi al dreptului de a păstra
o parte a muncii lor.
Adoptând spiritul „liberalismului
fricii”, voi spune că problemele indivizilor
nu sunt rezolvate pentru totdeauna, odată cu protecţia statului-tâlhar;
ei se vor confrunta în continuare de teama generată de guvernarea actuală.
Liberalismul fricii se întreabă printre altele cât de sigur este ceea ce credem
că este securizat şi este conştient că nimic nu este sigur, că sarcina sa, de a
proteja drepturile individuale nu ia
sfârşit niciodată[3].
Teoria lui Olson şi cea a liberalismul
fricii par să introducă aceeaşi presupoziţie: că statul „este gândit ca o entitate care este mai presus de individ unde
interesele statului ar putea abuza de interesele indivizilor”[4],
astfel că statul este un duşman, dar doar pentru liberalismul fricii. Pentru
Olson, deşi statul este gândit ca o entitate superioară, ale cărei interese
depăşesc interesele indivizilor, cu toate acestea, statul protejează în acelaşi
timp indivizii.
De asemenea, a crede că problema
securităţii ia sfârsit odată cu statul este o naivitate. Guvernarea nu este
interesată doar de aspectul economic al problemei, ci este interesată şi de
exercitarea puterii asupra celui slab; guvernarea reprezintă o putere
persuasivă[5]
care poate dicta comportamentul indivizilor. În cazul statului-tâlhar, deşi
indivizii îl preferă oricărei alte forme de constrângere, cu toate acestea
trebuie să accepte doar pentru condiţia securităţii toate celelalte cerinţe şi
constrângeri ale statului care îi pot modela comportamentul şi alegerile şi
care îi pot încălca drepturile individuale fără ca acesta să realizeze.
Conform lui Olson, pentru a avea maximă
încredere în guvernare, indivizii trebuie să aibă certitudinea că orice
proprietate pe care au dobândit-o va fi respectată[6];
doar o guvernare care respectă drepturile individuale ar satisface o asemenea
condiţie. De asemenea, e necesară o protecţie împotriva abuzurilor statului
(nerespectarea drepturilor individuale), iar singura instituţie care poate îndeplini
acest rol este democraţia[7].
Democraţia înţeleasă ca instituţie ce protejează drepturile individuale şi ca
soluţie împotriva constrângerilor şi abuzurilor nu este satisfăcătoare. Chiar
şi atunci când vorbim de regimuri democratice nu putem să nu aducem în discuţie
problema opresiunii. Abuzul de putere şi intimidarea din partea puterii
guvernamentale se pot ivi chiar şi în regimuri democratice. Un exemplu o
reprezintă problema restrângerii libertăţilor civile în cazul unei ameninţări
externe ( teroriste ). Întrebarea este, în ce măsură este legitimă o astfel de
soluţie la problema ameninţărilor teroriste? O astfel de restrângere a
libertăţilor individuale ar însemna limitarea dreptului la asociere, la liberă
circulaţie, limitarea dreptului la liberă exprimare ş.a. Tocmai de aceea,
democraţia nu reprezintă apanajul eliminării abuzului de putere pentru că
libertăţile individuale şi garantarea lor nu trebuie confundate cu democraţia;
sunt chestiuni distincte. Democraţia aşa cum o prezintă Olson pare că surclasează
autocraţia doar pentru că aduce un program cu promisiuni mai bune şi mai
preferabile, dar din punct de vedere practic, sunt puţine situaţiile în care
putem vorbi despre un stat ca fiind unul democratic. Într-o democraţie,
indivizii trebuie să aibă posibilitatea de a bloca orice încercare a guvernării
de a le restrânge libertăţile civile.
Aducând în dicuţie mai sus,
posibilitatea unei ameninţări externe, vedem cum „banditul sedentar” poate fi
oricând pus în pericol de alţi „bandiţi”. Nimic nu garantează monopolul
„banditului sedentar”, după cum nimic nu garantează capacitatea sa de a proteja
membrii comunităţii.
În acest sens, teoria lui Olson privind ordinea socială este mult prea îngustă
deoarece restrânge discursul doar la o latură a problemei privind guvernarea şi
guvernaţii. Analiza economică nu este singura care explică originea ordinii
sociale şi nici nu garantează menţinerea ordinii, de vreme ce există ameninţări
exterioare a căror soluţie nu poate fi tot un calcul cost-beneficiu. Pe de altă
parte, Olson are meritul de a înlocui vechea viziune asupra ordinii publice
conform căreia statul este o construcţie pe care au facut-o cetăţenii în urma
unui contract social pentru a le asigura anumite beneficii şi de a gândi în
alţi termeni raportul dintre stat şi indivizi.
Bibliografie:
Olson, M.
1993, „Dictatorship, Democracy, and
Development”, The American Political Science Review, Vol. 87, No. 3 , pp.
567-576.
Brooks, T.
2011, „Bernard Williams, Republicanism
and The liberalism of fear”, New Castle University.
Shklar, J.
2004, „The liberalism of fear”, în „Political Liberalism”, ed. Shaun P.
Young, State University of New York Press.
Williams,
B. 2005, „The liberalism of fear”, în
„In the beginning was the deed”,
Princeton University Press.
[1] „Fiecare individ suportă toate costurile şi
riscurile pentru ceva ce el sau ea vrea să ajute în vederea instaurării ordinii
publice sau în vederea producerii unor alte bunuri publice, dar primeşte doar o
mică parte din beneficii”. 567
[2] Olson,
1993, p. 568.
[3]
Williams, 2005, p. 61.
[4] Brooks,
2011, p. 57.
[5] Shklar,
2004, p. 155.
[6] Olson,
1993, p. 572.
[7] Idem.
Comentarii