Jean Paul SARTRE, despre responsabilitate

"Consecinta esentiala a observatiilor noastre este ca omul,fiind condamnat sa fie liber,poarta pe umerii sai greutatea lumii intregi:el poarta raspunderea lumii si a lui insusi ca fel de a exista.Noi folosim cuvantul "responsabilitate" in sensul banal de "constiinta de a fi autorul incontestabil al unui eveniment sau al unui obiect".In acest sens,responsabilitatea pentru-sine-lui este coplesitoare,deoarece el este acela care fac sa existe o lume;(..)este deci o nesabuinta sa ne gandim a ne plange,deoarece nimic strain nu a hotarat ceea ce simtim,ceea ce traim sau ceea ce suntem noi.Aceasta responsabilitate absoluta nu este,de altminteri,o acceptare:ea este simpla revendicare logica a consecintelor libertatii noastre.Ceea ce mi se intampla se intampla  prin mine si n-as putea nici sa ma supar de acest lucru,nici sa ma rezolt,nici sa ma resemnez.De altfel,tot ceea ce mi se intampla este al meu.(..)Cele mai atroce situatii de razboi,cele mai grele torturi nu creeaza o stare de lucruri inumane:nu exista situatii inumane;numai prin teama,fuga si recurgere la comportari magice voi hotari inumanul;dar aceasta hotarare este umana si voi purta intreaga ei raspundere.Dar,in afara de aceasta,situatia este a mea si pentru faptul ca ea este imaginea liberei mele alegeri facute asupra mea si tot ceea ce ea imi prezinta este al meu prin aceea ca ma reprezinta si ma simbolizeaza.(..)Asadar,nu exista accidente intr-o viata;un eveniment social care izbucneste deodata si ma duce cu sine nu vine din afara;daca sunt mobilizat intr-un razboi,acest razboi este razboiul meu ,seamana cu mine si il merit.Il merit mai intai pentru ca as putea oricum sa ma sustrag de la el,prin sinucidere sau dezertare;aceste ultime posibilitati sunt acelea care trebuie intotdeauna sa ne fie prezentate cand este vorba de a judeca o situatie."
Jean Paul SARTRE,"Fiinta si Neantul"

Comentarii

Postări populare