Un eseu (naiv) despre cunoastere
"Nu mai putin abuz se face in timpul nostru, mi se
pare, cu principiul acela asa de des cunoscut ca tot ceea ce percepem in mod
clar si distinct despre un lucru oarecare este adevarat sau enuntabil despre
acel lucru; caci adesea lucrurile obscure si confuze par acelora care judeca
fara sa reflecteze indeajuns clare si distincte". (Leibniz)
„Ce este aşadar adevărul? O multitudine instabilă de
metafore, de metonimii, de antropomorfisme, pe scurt: o sumă de relaţii umane
care, în chip poetic şi retoric, au fost preamărite, transpuse şi împodobite,
şi care, după o lungă folosire, par ferme, canonizate şi constrângătoare;
adevărurile sunt metafore despre care am uitat ce sunt, metafore uzate care
şi-au pierdut forţa sensibilă. (Nietzsche)
"Ne-am înşelat cu toţii. Ce credeam a fi materie nu era
decât energie cu vibraţie suficient de joasă pentru a fi percepută de simţuri.
Materia ca atare nici nu există. Astfel, timpul şi spaţiul sunt moduri în care
gândim şi nu moduri în care trăim. Realitatea e doar o iluzie iar adevarul care
nu are legatura cu tine nu exista".
"Omul se experimentează pe sine, gândurile şi
sentimentele sale, ca fiind separate de restul Universului, dar aceasta nu este
decât o iluzie optică a conştiinţei sale. Această iluzie este un fel de
închisoare în care trăim cu toţii şi care ne limitează la dorinţele noastre
personale şi la afecţiunea pentru cele câteva persoane din jurul nostru.
Misiunea noastră este de a ne elibera din această închisoare prin lărgirea
cercului compasiunii astfel încât aceasta să îmbrăţişeze toate creaturile vii
şi întreaga natură, în toată splendoarea ei". (Einstein)
Problema cunoasterii si-a gasit primele raspunsuri in conceptia
rationalista a filosofiei grecesti,ale carei concepte au fost preluate
si sintetizate de filosofii rationalisti de mai tarziu precum R.Descartes ori
G.Leibniz.Conceptia empirista asupra cunoasterii reprezentata de J Locke si
Hume aducea in prim plan OBSERVATIA si EXPERIMENTUL,fata de NECESITATEA si
UNIVERSALITATEA considerate de rationalisti note definitorii
cunoasterii.Disputa rationalism-empirism,in cele din urma se refera la faptul
daca exista o cunoastere a priori sau prin ratiune pura.Rationalismul sustine
ca prin cugetare pura,dobandim o cunoastere absoluta,care nu-i posibila prin
simturi.Raspunsul empirismului era unul negativ:cunostintele le dobandim numai
prin perceptii,de unde rezulta ca nu putem obtine o cunostinta absoluta.
Potrivit acceptiunii
lui Leibniz cunoasterea se rezuma la idea unui acord prestabilit intre
structura realitatii si ratiune;teoria sa despre cunoastere a redat doua doua
tipuri de principii:cel al contradictiei si cel al ratiunii suficiente.Acestea
doua ar trebui sa ne puna in postura de a ne intreba “de ce consider un anumit
lucru intr-un fel,ci nu in altul?am reflectat indeajuns asupra acelui lucru
pentru a avea o ratiune suficienta,”clara si distincta” care sa ma conduca spre
adevar?”
Mai mult in textul
de fata,Leibniz face o distinctie intre “a judeca” si a reflecta.Judecata este
una dintre elementele definitorii omului,dar acest lucru nu este indeajuns
pentru a ajunge la adevar.Intai de toate trebuie sa ne intrebam daca lucrurile
asupra carora ne-am oprit nu contin in sine o contradictie si deci o
eroare,rationamentul trebuind sa mearga mai departe afland astfel de ce
“lucrurile sunt asa si nu altfel”;Astfel,ar trebui sa ne oprim asupra
lucrurilor pe care le percepem ca fiind “obscure si confuze” sis a ne intrebam
“am reflectat oare indeajuns asupra lor?”Asadar, cunostintele obtinute prin
metoda inductiei trebuie supuse
verificarii cu ajutorul legii ratiunii suficiente.
Nietzsche aduce asupra teoriilor despre
adevar numeroase contrargumente.Respinge cu precadere posibilitatea aflarii
adevarului,ba chiar sustine ideea ca adevarul depinde de modul de interpretare
a unui anumit individ.Exista o relatie intre adevarul ce se vrea a fi cunoscut
si cel care vrea sa il cunoasca.In sustinerea argumentelor sale,Nietzsche aduce
o critica filosofiei traditionale care si-a propus in mod exclusiv de a da
raspunsuri adevarate in mod obiectiv si universal.Tocmai aceasta pretentie a
filosofiei traditionale o neaga Nietzsche;in conceptia sa,nu exista nici un
adevar etern si transcendent care asteapta sa fie descoperit,indepenent de cel
care gandeste.Adevarurile nu reprezinta decat interpretari din anumite
perspective;le-am putea numi chiar interpretari din intrepretari sintetizate
de-a lungul timpului,intrepretari care tin subiectivitate deci si de posibila
strecurare a erorilor.Interesul pentru aflarea asa-zisului adevar este
conditionat de valorile proprii celui care cauta adevarul,de inclinatiile sale
si atitudine sa fata de viata.Cautatorul va gasi ca adevar ceea ce ii face bine,in
conformitate cu modul in care el vede viata,iar unele perspective sunt mai bune
decat altele tocmai prin diferenta de valori dintre oameni.
Nietzche priveste adevarul ca o “suma de
relatii umane” adunata de-a lungul timpului;fiecare a venit in urma unei idei
si a stilizat-o asa cum a vazut-o el,transformand-o in “metafora”.Tocmai acest
cuvant folosit de filosof-metafora-atrage dupa sine ideea pseudoadevarului si
dorinta omului de a supravietui vietii mintindu-se sau crezand ca lucrurile
sunt asa cum le vede si nu altfel.
De asemenea,toate aceste interpretari
care au lasat loc de erori au dus la un adevar
inchipuit, »preamarit » de toti si transformat in final in conceptii
indoctrinate si universale.
Daca Leibniz era rationalist,iar Nietzsche
era cel care darama toate presupusele adevaruri,Albert Einstein deschide drumul
unei noi perspective asupra cunoasterii si a lumii in care ne gasim.Isi incepe
argumentarea cu ideea bine inradacinata ca incercarea de a aplica lucrurilor
reguli necesare ori universale care sa ne conduca la adevar este eronata si in
fapt “ne-am inselat cu totii”.Experimentele efectuate au aratat ca lumea
particulelor subatomice nu respecta nu respecta regulile fizice clasice,astfel
ca a fost nevoie de o noua abordare teoretica.Teoria lui Einstein referitoare
la lume se rezuma la “Noi creem lumea in care traim”.Perceptia noastra asupra
realitatii este asa si nu este altfel pentru simplul fapt ca am fost programati
sa privim lucrurile in acest mod,gandurile noastre influenteaza lucrurile care
se manifesta in “camp” si asa cum lucrurile stau intr-un fel astazi,se pot
transforma si pot arata altfel atata timp cat noi vom vrea sa le privim
altfel.Realitatea asa cum o vedem noi,e doar “o iluzie”,materia din jurul
nostru nu este materia,ci energie;ba mai mult,lucrurile pe care nu le percepem
inca se afla in jurul nostru ca potential,ca probabilitate,iar in sprijinul
acestui lucru vine ecuatia lui Einstein ce defineste intreaga sa teorie a
relativitatii.In conceptia lui Einstein nu exista un adevar absolut,adevarul
este altul pentru fiecare persoana in functie de perspectiva pe care o are ea
asupra lumii,asadar cunoasterea este relativa.Lumea apare in fata omului asa
cum se asteapta el sa fie.Locul unde ne aflam noi acum este decorul prielnic de
a ne experimenta pe sine si de a incerca sa ne depasim;sa incercam sa nu mai
privim lucrurile ca parte constituenta a lumii ci din afara lumii pentru a ne
largi cercul compasiunii “astfel încât aceasta să îmbrăţişeze toate creaturile
vii şi întreaga natură, în toată splendoarea ei".Tocmai aceasta “iluzie” a
realitatii ne face pe noi sa credem ca nu putem fi mai departe decat suntem
acum,avand impresia ca cunoasterea actuala nu poate fi depasita.De fapt,omul se
poate ridica deasupra lumii care nu este altceva decat o “inchisoare”;am putea
merge cu interpretarea intr-atat incat sa spunem ca omul este doar un invitat
aici,o entitate,care odata ajunsa aici trebuie sa-si depaseasca conditia spre
care este impins sa se opreasca.
Acestea fiind spuse,consider ca teoria
relativitatii a lui Einstein,se apropie intr-atat de mult de ideile lui Platon
despre lume-vazuta ca o copie a realitatii,ca spatiu al experimentarii vietii
“de jos” incat tind sa cred ca primul pas in aflarea intrebarii “cine sunt eu
si ce trebuie sa fac?” s-a realizat cu cea mai mare precizie.Cunoasterea e
relativa,ma aflu intr-o stare de “aruncare in lume” careia trebuie sa-i
supravietuiesc.
Comentarii