Povestea lui Harap Alb, Ion Creanga


Povestea lui Harap Alb 

Basm cult de Ion Creanga


Povestea lui Harap Alb este un basm cult, publicat in Convorbiri Literare in anul 1877.

Basmul cult este o specie narativa ampla, cu numeroase personaje purtatoare ale unor valori simbolice, cu actiune ce implica fabulosul, care infatiseaza parcurgerea drumului maturizarii de catre erou. Conflictul dintre bine si rau se incheie cu Victoria binelui.
          
Perspectiva narativa: naratiunea la persoana a III-a este realizata de un narator omniscient dar nu si obiectiv, deoarece intervine prin comentarii si reflectii.

Moduri de expunere: spre deosebire de basmul popular unde predomina naratiunea, basmul cult presupune imbinarea naratiunii cu dialogul si cu descrierea

Tema: triumful binelui asupra raului

Motive narative: superioritatea mezinului, calatoria, supunerea prin viclesug, muncile, demascarea raufacatorului, pedeapsa, casatoria.

Constructia discursului narativ: actiunea se desfasoara linear, succesiunea secventelor narrative este redata prin inlantuire. Coordonatele actiunii sunt vagi: aspatialitate, atemporalitate: “AMU CICA ERA ODATA UN CRAI CARE AVEA TREI FECIORI. SI CRAIUL ACELA MAI AVEA UN FRATE MAI MARE, CARE ERA IMPARAT INTR-O ALTA TARA, MAI DEPARTATA”. Fuziunea dintre real si fabulous se realizeaza inca din incipit. Reperele spatial sugereaza drumul eroului de la imaturitate la maturitate; drumul de la un capat la celalalt capat al lumii; el paraseste o lume cunoscuta lui si trece “dincolo”, in necunoscut.

Formule tipice:

Formula initiala: “amu cica era odata”
Formula finala: “si a tinut veselia ani intregi, si acum mai tine inca”
+ formule mediene: “ si merg ei o zi”, “si mai merge el cat mai merge”

!!!!!!  Formulele initiale/finale sunt conventii care marcheaza intrarea si iesirea din fabulos. Formulele mediene realizeaza trecerea de la o secventa la alta si intretin curiozitatea cititorului.


Caracteristici:

o   Bildungsroman -  eroul parcurge un drum al maturizarii
o   Oralitate
o   Limbaj
o   Umor
o   Trecerea probelor
o   Aparitia donatorilor/ajutoarelor
o   Personajele au valoare simbolica
o   Raul necesar: SPANUL
o   Finalul fericit
o   Personaje fabuloase
o   Erou atipic

          

Personajul HARAP-ALB

Statutul initial si statutul final al protagonistului

Initial, mezinul craiului este timid, rusinos, lipsit de curaj. Apoi, Harap-Alb este supus initierii. Decapitarea eroului este ultima treapta si finalul initierii, avand semnificatia coborarii in infern/ a mortii initiatice.
Nunta si schimbarea statutului social confirma transformarea eroului. Deznodamantul consta in refacerea echilibrului si rasplata eroului.

Trasaturi si mijloace de caracterizare

Eroul basmului, mezinul craiului, nu are trasaturi supranaturale si nici insusiri exceptionale asemenea lui Fat-Frumos din basmele populare -> erou atipic.
Harap-Alb are calitati si defecte, sugerate de oximoronul din numele sau ( harap- sclav negru; alb- puritate, imaculare); prin trecerea probelor la care il supune Spanul pe parcursul probelor initiatice, fiul cel mic al craiului va dobandi calitatile necesare unui adevarat imparat: mila, generozitatea, bunatatea, simtul responsabilitatii, al curajului, al prieteniei -> caracterul basmului de BILDUNGSROMAN.

Caracterizare directa:

“fiul craiului, boboc in felul sau, la treburi de aiste”, naratorul
“fiul craiului iese afara in gradina si incepe a plange in inima sa, lovit fiind in adancul sufletului de apasatoarele cuvinte ale parintelui sau”, naratorul

Caracterizare indirecta:

VEZI  faptele personajului, limbajul, relatiile cu alte personaje, trecerea probelor.

FII ATENT LA: dobandirea calitatilor, semnificatia numelui si la deznodamant!!!

Comentarii

Postări populare