Tema si viziunea despre lume in “Flori de mucigai” de Tudor Arghezi
“Fie ca sunt de gheata, pe
malul Siretului, in corola de minuni a lumii sau pe un perete de firida goala
ori chiar in mainile noastre, florile au intotdeauna ceva de spus: perfectiunea
formei, parfumul care declanseaza amintirii, culoarea ireala sau poate o poezie
ca inca nu a fost scrisa. Si daca poezia exista, punctual de plecare in
intelegerea ei este reprezentarea pe care acest simbol al fragilitatii si
infinitului o are in text.
Flori
de mucigai este poezia care deschide volumul cu
acelasi nume, aparut in anul 1931, iar faptul ca poezia da titlul volumului
constituie un prim indiciu asupra caracterului de arta poetica a textului. In
plus, titlul contureaza orizontul de asteptare al receptorului, deoarece cele
doua substantive –flori si mucigai – sunt opuse din punct de vedere semantic,
dar relationate sintactic. Astfel, prin titlu, poezia poate fi incadrata in
modernism, pe linia esteticii uratului de tip baudelairian, dar si datorita
promovarii categoriilor negative – noaptea, golul, absenta divinitatii,
alienarea. Modernitatea textului reiese si din particularitatile formale:
poezia e structurata in doua secvente grafice cu un numar inegal de versuri,
iar masura metrica variaza intre 6 si 17 silabe, caracteristici specific liricii
moderniste, care pleaca de la premia ca versul este expresia unei trairi si,
astfel elibereaza discursul de artificialitatea tiparului prozodic. […]
Cum Flori de mucigai, este un text manifest, adica o arta poetica, tema
poeziei este creatia, iar categoriile negative prin care este definit produsul
artistic se observa inca din incipit: “Le-am scris cu unghia pe tencuiala”.
Singura referinta anterioara posibila pentru pronumele personal “le” este
sintagma din titlu, asadar florile de
mucigai sunt chiar creatia, produsul artistic pe care subiectul liric si-l
asuma. Prin urmare, poezia, versurile sunt concepute ca flori de mucigai , amestec de frumos si urat, deci un hibrid estetic.
[..]
Conceptia despre creatie este
vizibila nu doar la nivelul incipitului textului sau in titlu, dupa cum reiese
de mai sus, ci la toate nivelurile textului. In primul rand, la nivelul
imaginarului poetic se remarca intemeierea lexicului popular si religior pe o
conceptie negatoare despre creatie. Materialul poetic e nou numai in masura in
care nu a fost utilizat in poezie pana la Arghezi, tocmai in acest lucru
constand originalitatea argheziana, in folosirea cuvintelor nepoetice, in
extinderea limitelor limbajului poeziei spre cel al vietii: firida, puterilor neajutate, ghiara sunt
lexeme cu atat mai prozaice cu cat nici macar nu sunt folosite cu sens
conotativ, insa poeticitatea rezulta din jocurile contextuale in care
functioneaza acestea.
In al doilea rand, la nivel
semantic se observa un joc al prezentelor si al absentelor din care reiese
faptul ca instant creatoare din text nu este deloc neajutata, ajutorul fiind mascat prin omisiune: puterile
subiectului liric nu sunt sprijinite de trei din cele patru ajutoare ale
evanghelistilor – taurul, leul si vulturul. Astfel, prezenta ingerului lui Matei este subinteleasa in
procesul creator. Secventa urmatoare descrie versurile ca fiind lipsite de
pamant, apa si foc, dar nu si de aer, prezenta celui de-al patrulea element
universal pe langa instant creatoare fiind, fiind, din nou, subinteleasa: Sunt [..]Stihuri de groapa/De sete de apa/De
foame de scrum. In acest mod, creatorul este ajutat de inger si de aer,
deci creatia este rezultatul comunicarii dintre individ si o ordine
supraindividuala la care acesta are acces. [..]”
Fragment
dintr-un eseu de Cristina Gogâţă; il
gasiti in Bacalaureat 2012, Limba si literatura romana, Editura PARALELA 45.
"Le-am scris cu unghia pe tencuială
Pe un părete de firidă goală,Pe întuneric, în singurătate,
Cu puterile neajutate
Nici de taurul, nici de leul, nici de vulturul
Care au lucrat împrejurul
Lui Luca, lui Marcu şi lui Ioan.
Sunt stihuri fără an,
Stihuri de groapă,
De sete de apă
Şi de foame de scrum,
Stihurile de acum.
Când mi s-a tocit unghia îngerească
Am lăsat-o să crească
Şi nu mi-a crescut -
Sau nu o mai am cunoscut.
Era întuneric. Ploaia bătea departe, afară.
Şi mă durea mâna ca o ghiară
Neputincioasă să se strângă
Şi m-am silit să scriu cu unghiile de la mâna stângă."
FLORI DE MUCIGAI
Comentarii