"Ultima noapte de dragoste intaia noapte de razboi" C. PETRESCU
Ultima noapte de dragoste intaia noapte de razboi
C. PETRESCU
§ Roman psihologic subiectiv, publicat in anul 1930
§ Teme: iubirea si razboiul
§ Narrator-personaj -> subiectivitate
a. Tehnici ale analizei psihologice:
1. Introspectia
2. Monologul interior: Stefan Gheorghidiu percepe cu luciditate aspect ale planului interior (trairi, sentimente, reflectii) si exterior( fapte, tipuri umane, relatii cu alte personaje)
b. Modalitati ale nararii: ANALIZA SI INTERPRETAREA (acestea inlocuiesc modalitatile clasice ale nararii, relatarea si povestirea)
c. Caracteristicile principale ale romanului: unicitatea perspective narrative,timpul present si subiectiv, memoria afectiva, naratiunea la persoana I, autenticitatea tririlor personajului-narator.
Perspectiva narativa
!!!!! Naratorul la persoana I denota viziunea subiectiva asupra lumii. Supratemele abordate sunt MOARTEA si DRAGOSTEA. Prozatorul reuseste sa demonstreze cum evenimente esentiale din existent omului pot fi redimensionate doar prin investigarea efectelor acestora aupra lumii interioare a individului. Timpul naratiunii nu mai urmeaza cronologia lumii reale. Camil Petrescu construieste intregul roman la confluent dintre timpul cronologic sic el psihologic. In ULTIMA NOAPTE DE DRAGOSTE, intalnim timpul psihologic, subiectiv, in PRIMA NOAPTE DE RAZBOI, intalnim timpul cronologic, obiectiv (este o strategie pentru obtinerea efectului de autenticitate). Protagonistul este selectat dintr-o anumita clasa sociala. De altfel, un individ banal, cu o psihologie primitive nu ar putea fi caracterizat drept un individ urmarit de ganduri obsessive, in cautare de absolute. De altfel, modul de a fi al lui Stefan Gheorghidiu deranjeaza pe ceilalti pentru ca le reflecta limitarea. Personajul promoveaza ideologia literara a autenticitatii si subiectivitatii moderniste.
Caracterizare Stefan Gheorghidiu:
Natura lui Gheorghidiu este una reflexiva si hipersensibila.
Autocaracterizare: “un tip imposibil care complica absolute orice intamplare”
Caracterizare directa: “e prea bun” Ella
“ ai sa-ti pierzi averea. Cu filozofia dumitale nu faci doi bani. Cu Kant ala al dumitale si cu Schopenhauer nu faci in afaceri nicio branza”. Nae Gheorghidiu
Caracterizare indirect: “ in afara de constiinta, totul e o bestialite” Stefan Gheorghidiu -> idealist atras de absolute, total inadaptat din punct de vedere social.
“Ah dumneata esti dintre acei care fac mofturi interminabile si la masa. Dintre acei care intotdeauna descopera firele de par in mancare. Nu, atata luciditate e insuportabila, dezgustatoare”. Cuvinte adresate lui Gheorghidiu de o doamna intalnita intamplator. -> excesiva rationalizare a ideilor
Ella
Caracterizare directa: “as fi vrut-o mereu feminina, deasupra discutiilor acestea vulgare. In acest interes al tinerei mele neveste vedeam vechiul instinct al femeilor pentru bani”. Stefan Gheorghidiu
Caracterizare indirecta: bunatatea sufleteasca a Ellei reiese din grija ei pentru ceilalti, dar totodata acest lucru este interpretat de Stefan ca fiind ceva specific femeii, care denota inferioritatea ei.
Experienta razboiului lasa in urma experienta iubirii. Confruntat cu situatii limita, protagonistul se autoanalizeaza lucid: “STIU CA VOI MURI, DAR MA INTREB DACA VOI PUTEA INDURA FIZIC RANA CARE IMI VA SFASIA TRUPUL”. In finalul romanului, Stefan, oboist, se uita la sotia lui “cu indiferenta cu care privesti un tablou”: “I-AM SCRIS CA II LAS ABSOLUT TOT CE E IN CASA..DE LA LUCRURI DE PRET LA CARTI..DE LA LUCRURI PERSONALE LA AMINTIRI. ADICA TOT TRECUTUL” Protagonistul se infatiseaza ca unul ce nu mai crede in Absolut. Absolutul nu mai poate fi atins prin dragoste ori filosofie, obsesiile sale de-o viata.
Comentarii